Computer en internet
Vorige

1 van 66

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Is de toekomst radicaal digitaal?

"Elk bedrijf in elke sector is tegen 2020 digitaal.” (Dado Van Peteghem, Managing partner DearMedia)
Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream. Bedrijven zien die evolutie nog vaak in de marge van hun bedrijfsvoering, maar voor de digitale strategen van het Gentse digital agency DearMedia is digitaal de kern van elk businessmodel.

“DearMedia is een adviesbureau voor digitale en mobiele media, met als corebusiness de digitale transformatie van de organisatie van bedrijven”, vertelt managing partner Dado Van Peteghem. “Jo Caudron startte ermee in 2009. Ik kwam erbij in 2011, net toen veel bedrijven op zoek gingen naar expertise over sociale media. Ondertussen zijn we met zijn zevenen: allemaal digitale strategen met een optimistische visie op onze digitale toekomst. Ikzelf heb wel een ManaMa in IT, maar de meesten zijn communicatiewetenschappers. Iemand heeft ook cross media management gestudeerd, één van die nieuwe opleidingen die een profiel invullen waarnaar steeds meer vraag is. Je leert er nieuwe digitale tools praktisch mee inzetten. Een slimme opleiding, met veel gastcolleges uit het vakgebied.”

“Bij DearMedia delen we vooral een passie voor digitalisering, in ons eigen leven én in organisaties. Iedereen heeft een eigen deelexpertise: ikzelf in mobile, de anderen in media, e-commerce, bitcoin, ambassadorship … tegelijk steken we enorm veel van elkaar op. Als digitale experts en ondernemers op de kaart staan is dé gezamenlijk ambitie. Het is ook onze boodschap aan klanten: positioneer jezelf altijd als expert in je vakgebied. Online kanalen zijn daar ideaal voor: blog, slideshare presentaties, tweets, … Word je opgepikt, dan gaat de bal aan het rollen. Of hoe succes gedemocratiseerd wordt dankzij de digitale revolutie, want diploma’s of carrièretrajecten hebben er weinig mee te maken.”

Nieuw leiderschap

Dado Van Peteghem schreef met Jo Caudron het boek Digital Transformation, over hoe organisaties zichzelf kunnen klaarstomen voor een digitale wereld. Wat betekent het voor onze manier van werken? “Bedrijven zijn hard op zoek naar de juiste competenties”, legt Dado Van Peteghem uit.

“Er is nieuw leiderschap nodig. De functie van CDO – Chief Digital Officer – wint aan belang. Bedrijven als McDonalds, Renault of L’Oréal hebben er al een, de Britse overheid ook. Binnen organisaties zijn traditioneel marketing of IT bezig met digitalisering, maar een CDO denkt na over het businessmodel van de toekomst en hoe digitalisering daar de spil van is. De CDO is eigenlijk de CEO van de toekomst, die doorheen alle afdelingen zijn visie uitdraagt. Veel CDO’s in de VS hebben een achtergrond bij technologiebedrijven als Yahoo of Amazon. Het kunnen jonge mensen zijn, maar je hebt charisma nodig om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Bij digitalisering komt change management kijken. Tegelijk moet je je als een vis in het water voelen in een raad van bestuur. Eerder dan jonge digital natives, zijn het vaak ervaren profielen uit de technologiesector met een neus voor ondernemen die op een positieve manier een digitale cultuur in een organisatie willen brengen. Veel bedrijven willen nu dergelijke ‘digitale’ profielen rekruteren.”

Speedbootjes

Om innovatief te zijn, mag een bedrijf niet te groot worden. Dat principe huldigt DearMedia zelf. “We werken in een netwerkmodel. Volgens ons de toekomst van veel organisaties: logge structuren leiden tot zombification of verstarring. Je kunt met kleinere, atomaire bedrijfjes samen een groter geheel vormen. Dat is de enige manier om agile – alert – te blijven en snel te kunnen schakelen. We draaien ook op lichte tools zoals Dropbox en Google Docs en de coworkingtool Podio. Jonge medewerkers willen niets anders: vertragende processen of hiërarchie zijn hen vreemd. Even illustreren? Je kunt drie types organisaties onderscheiden. In een Factory-model heb je veel geschiedenis, legacy en systeem: daarin is innoveren moeilijk. In een Guesthouse-model bedenken hippe teams innovatieve oplossingen – maar zijn die écht consumentgericht? Een Garage-model is eigenlijk ideaal voor innovatie: een bedrijf investeert in start-ups die vanuit hun ‘garage’, met bescheiden middelen en infrastructuur dus, toch het potentieel hebben de business van dat grote bedrijf uit te dagen. Denk aan wendbare speedbootjes naast een grote tanker. Elk bedrijf dat te groot en te log wordt, verliest innovatiekracht. Daarom kocht Albert Heijn bol.com op om het vervolgens zijn eigen operationele koers te laten varen. Grote banken houden steeds meer rekening met Apple Pay of Google Wallet. Elk bedrijf in elke sector is tegen 2020 digitaal.”

Maar waar vind je de juiste digitale skills en ideeën? “Inschrijven op technologieblogs als TechCrunch of The Next Web helpt. Twee belangrijke evenementen in Europa met een concentratie aan digitale competenties zijn LeWeb in Parijs en The Next Web in Amsterdam. Een nodige aanvulling op de congressen van de Stichting Marketing. Door The Next Web heb je veel start-ups in Nederland, waar je in Amsterdam ook al de juiste ‘digitale hippiecultuur’ had – net als in Silicon Valley – om één en ander te doen ontstaan. In België hebben we nog een weg af te leggen, maar het gaat nu wel steeds sneller.”

(wv) – Meer info: www.dearmedia.be 

12 augustus 2019
Anderen bekeken ook