Is de auto echt de boeman?

Meer, beter en goedkoper openbaar vervoer. In onze enquête ziet een vierde van de ondervraagden dat als de beste oplossing voor het fileprobleem.

26 augustus 2011

Delen

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) blijft vooral de kaart van trein, tram en bus trekken. Niet altijd verstandig, vindt Chris Tampère van de KULeuven. "Het openbaar vervoer nemen is niet per definitie goed, net zoals de auto nemen niet altijd slecht is."

Als het van Kathleen Van Brempt afhangt, gaat binnen twee jaar een tiende minder mensen met de wagen naar het werk. Een op vijf moet tegen 2010 kiezen voor het openbaar vervoer. Een onhaalbare kaart volgens Chris Tampère: "Wie met het openbaar vervoer naar het werk kan, doet dat grotendeels al. Daar is niet meteen grote filewinst te boeken." De minister geeft toe dat in het woon-werkverkeer het gebruik van trein, tram en bus geen terrein wint op de wagen. "Maar daar maken we werk van. Zo hebben we onlangs nog een half miljoen euro geïnvesteerd in buslijnen naar een bedrijventerrein in Geel", merkt ze op.

Vier keer meer file door bus

Door die voortdurende keuze voor meer openbaar vervoer mist het verkeersbeleid de trein, vindt Tampère. "De overheid offert voortdurend rijstroken voor autoverkeer op aan beddingen voor bussen of trams. Nochtans zien we in onderzoek dat de file op bepaalde trajecten vier keer langer wordt als een autorijstrook exclusief terrein van de bus wordt. Is het dan wel goed om autorijden zo te stigmatiseren? Moeten we niet realistischer beginnen te denken en het autoverkeer meer stroomlijnen? Zo worden overal in Vlaanderen rotondes aangelegd in plaats van verkeerslichten te plaatsen. Dat is goed voor de veiligheid, maar slecht voor de doorstroming. Gevolg - alweer - meer aanschuiven."

Elke auto maakt het verschil

Volgens een andere verkeersexpert, Sven Maerivoet van Transport & Mobility Leuven, loont het echter om pendelaars zo uit de auto te lokken. "Elk percentage autoverkeer dat we van de weg weten te halen, kan het verschil maken tussen file of geen file. Als een snelweg bijvoorbeeld per uur 7.000 wagens aankan, dan volstaat één auto meer om een file te veroorzaken", zegt hij. "Extra rijstroken toelaten tijdens de spits kan de druk van de ketel halen, maar wat doe je dan als er een ongeval gebeurt? We zien dat werknemers wel overstappen naar het openbaar vervoer als de werkgever er een flinke vergoeding voor aanbiedt."

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.