Hoe creatief is een 'oude' collega nog?
Alvast creatiever dan de jongere medewerkers, concludeert Elske van Erp, onderzoekster aan de Universiteit Maastricht. Hoezo?
Wat moeten mensen en organisaties doen om in een langere loopbaan inzetbaar te blijven? Hoe kun je het vermogen om prestaties te leveren die er hier en nu toe doen, onderhouden of versterken, ook op latere leeftijd, en in een langere loopbaan? In het promotieonderzoek van bedrijfspsycholoog Felix Steemers wordt het gangbare denken over leeftijd, loopbaan en inzetbaarheid getoetst. Het blijkt dat de inzetbaarheid van medewerkers over het geheel genomen al vanaf ongeveer het 38ste-40ste jaar terug loopt.
Vanaf die leeftijd wordt het almaar belangrijker om de tot dan toe opgebouwde mentale bagage (routines, ervaringen, kennis, attitudes) te toetsen op relevantie en werkzaamheid, en dat doet niet iedereen. Bewust en onbewust doen mensen in het werk routines, normen en "waarheden" op die hun gedrag sturen. Medewerkers die hun eigen doen en denken kritisch bezien, en vervolgens afstemmen op actuele vereisten, blijken beter inzetbaar te blijven.
De gebruikelijke maatregelen om mensen langer inzetbaar te houden, zoals functiewijziging en mobiliteit, training en opleiding volgen, dragen volgens Steemers amper of niet bij aan behoud of versterking van prestatievermogen. “Niet iedereen pikt hetzelfde op uit z’n omgeving. Mensen roesten niet vast in een functie, maar in hun eigen denken. Er zijn mensen die zich veertig jaar lang prima kunnen ontwikkelen in één functie, en er zijn mensen die ondanks allerlei overplaatsingen naar andere functies op de oude voet verder gaan. Het allerbelangrijkst is dus of mensen flexibel kunnen denken.”
(ks)
12 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Alvast creatiever dan de jongere medewerkers, concludeert Elske van Erp, onderzoekster aan de Universiteit Maastricht. Hoezo?
Daniël is een bouwvakker en 54 jaar oud. Hoewel hij graag nog enkele jaren zou willen werken, geraakt hij nergens aan de bak.
Niet enkel recruiters kijken naar sociale media. Ook kandidaten laten hun sollicitatie afhangen van wat werkgevers op hun sociale media plaatsen.
Met de auto naar het werk rijden is voor velen een automatisme… maar waarom zou je per se de auto nemen als het ook anders kan?
Rik vertelt over de jobdagen van FOD Financiën: “De perfecte manier om de diverse functies en de sfeer te ontdekken”
Joeri werkt als hoofd inkoop groenten en fruit bij hoofdkantoor Lidl Merelbeke
"Op het werk voel ik een griep opkomen. Mag ik op (gratis) consultatie bij de arbeidsgeneesheer?" Jobat zocht het voor je uit ...
Een nee heb je, een ja kun je krijgen en dat geldt ook bij solliciteren. Maar kan je als starter het onderste uit de kan halen tijdens je loononderhandeling?
Wie een duurzame carrière ambieert, kan maar beter green skills hebben. Wat zijn ze en in welke sectoren vind je ze terug?