Internetcontrole: wat een werkgever wel mag

Een aangepaste gedragscode kan onheil op het internet helpen voorkomen.

26 april 2010

Delen

internet controle

Het is volkomen gerechtvaardigd dat werkgevers paal en perk willen stellen aan de arbeidstijd die verloren gaat bij privé-internetgebruik tijdens de werkuren of aan de mogelijke schade aan het computernetwerk van het bedrijf door het binnenhalen van virussen of spam. Om dat te bereiken ziet HR-manager Didier Christiaens vooral heil in duidelijke gedragsregels.

Aangepaste bedrijfspolicy

De risico's en potentiële schade kunnen worden verkleind door het opstellen van een aangepaste bedrijfspolicy, een gedragscode voor surfen en mailen op het werk. Dat lijkt de logica zelve, maar uit een enquête door Tempo Team blijkt dat liefst 36 procent van de Belgische werkgevers niet over dergelijke regels beschikt.

Een internetcode moet de basisregels vastleggen over wat kan en niet kan, hoe de controles zullen verlopen en wie die gaat doen, en welke straffen er op onrechtmatig internetgebruik kunnen volgen. Die code moet in de eerste plaats als een instrument van hr-beleid worden bekeken en toegepast. Het bestaan van zo'n gedragscode, en de informatie daarover, werkt afradend. Als iedereen de grenzen kent, worden ze minder snel overschreden.

Sociale controle

Vergeet daarenboven het belang van de sociale controle niet. Collega's die iemand over de schreef zien gaan, zullen dat sneller melden als ze weten dat de werkgever er op een gepaste wijze mee omgaat.

De regelgeving is echter zeer complex. Als er toch problemen opduiken, laat de bedrijfsleiding zich het best bijstaan door juridische experts. Pleeg ook altijd eerst overleg met de vakbonden en de leden van de ondernemingsraad. En zorg dat alle werknemers het internetreglement ondertekenen.

Controles zijn perfect haalbaar als vooraf het doel ervan goed wordt omschreven. In die context mag een werkgever het bezoek aan bepaalde websites afsluiten voor zijn werknemers. Een bedrijf op de drie doet dat ook. Bij Tempo Team is dat bijvoorbeeld het geval met Facebook, maar niet met LinkedIn omdat hierop meer informatie rondgaat die bruikbaar is voor rekruteringscampagnes.

Bron: Standaard.biz   

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.