‘Bedrijven mislopen toppersoneel door te hoge verwachtingen’
Werkgevers hebben de grootste moeite om kwalitatieve mensen te rekruteren. Hun eigen verwachtingen zijn daar niet vreemd aan, aldus Office Team.
Vorig jaar steeg het aantal interim-managers met 12,9 procent. Het aantal opdrachten dat zij uitvoerden, nam zelfs met 13,9 procent toe. Dat blijkt uit recente cijfers die Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, onlangs publiceerde.
Deze stijging heeft voornamelijk te maken met het feit dat bedrijven steeds vaker voor diverse redenen een beroep doen op tijdelijke managementprofielen. Dit gaat dan van het leiden van (grote) projecten tot het opleiden van talent, zo bewijst aanvullend onderzoek uitgevoerd in opdracht van rekruteringsbedrijf Robert Half bij 300 bedrijven. “Bedrijven, zowel grote als kleinere, maken steeds vaker gebruik van flexibel inzetbaar personeel om specifieke projecten tot een goed einde te brengen waarvoor ze de vaardigheden niet zelf in huis hebben”, bevestigt Frédérique Bruggeman, district director bij Robert Half BeNeLux.
Het onderzoek van Robert Half toont aan dat interim-managers vandaag het vaakst worden ingezet voor projectmanagement (62 procent), het begeleiden van een bedrijfstransformatie (57 procent) en het garanderen van de bedrijfscontinuïteit (51 procent).
De meeste bedrijven blijken, volgens Robert Half, tevreden over de voordelen ervan. Zo’n negen op de tien verwijzen daarbij in grote mate naar de kostenefficiëntie die interim-management met zich meebrengt. “Interim-managers leggen zich toe op een opdracht binnen een vastgelegde termijn en bieden bedrijven zo een grotere flexibiliteit, een hogere kostenefficiëntie en een kwaliteitsinjectie”, beweert Frédérique Bruggeman.
Opvallend is dat anno 2018 de interim-manager af is van zijn reputatie als crisismanager. “Terwijl ze vroeger aan boord werden gehaald voor de opvang van herstructureringen of economische terugval, is de inzet van interim-managers veelzijdiger geworden”, stelt Bruggeman. “Het is nu een bewuste keuze in de resourceplanning van organisaties.”
(wv)
3 april 2018Werkgevers hebben de grootste moeite om kwalitatieve mensen te rekruteren. Hun eigen verwachtingen zijn daar niet vreemd aan, aldus Office Team.
Een gebalanceerd management organiseren is niet altijd even gemakkelijk, dat ondervond ook Larry Page, de CEO van Google.
Bonussen zijn aantrekkelijk, motiverend en bovendien erg welkom voor de meeste werknemers. Maar wist je ook dat bonussen zo zwaar belast worden dat er niet veel meer overblijft?
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.
Show me the money! Of toch eerder iets anders? Wie van job verandert, doet dat niet altijd om alleen maar meer geld te verdienen...
Sophie en Philippe kozen voor ABB omwille van het innovatieve karakter en de variatie: “Elke dag is anders.”
Op 25 april 2024 vindt in Tour & Taxis Job Fair Brussels plaats. Je kan er recruiters de kleren van het lijf vragen en hen persoonlijk je cv overhandigen.
Hoe zit dat ook alweer met die regels en afspraken van telewerk? Wij namen polshoogte bij een juridisch expert die je wegwijs maakt in wat mag, en wat niet.
De recente vacaturecijfers van VDAB vertonen een daling maar twee technische profielen roeien tegen de stroom in: mecaniciens en leidinggevenden.