InSites Consulting: het onderzoek wijst op brains, ambitie en fun

Employee happiness manager Kim Verheyden heeft een bijzondere functietitel voor een hr-verantwoordelijke. InSites Consulting rebrandde ook de andere afdelingen, want bijvoorbeeld sales en marketing werd client happiness. Een gesprek over marktonderzoek door digitale techies van wie stevig creatief meedenken wordt verwacht.

29 mei 2015

Delen

Je passies, wat je motiveert, zijn erg belangrijk voor deze job.” (Kim Verheyden, Employee happiness manager)

“InSites Consulting ontstond achttien jaar geleden als een spin-off van Vlerick”, vertelt Kim Verheyden. “Ceo Kristof De Wulf is één van de medeoprichters en ook de andere stichters zijn hier nog actief. Omdat we een open partnercultuur huldigen, zijn er nu al tien managing partners. Een van de pijlers van ons businessmodel is de consumer consulting board (CCB), een gesloten online platform waarop groepen gebruikers van een product of dienst praten over hoe ze een merk beleven. Daarbij worden ook opdrachten gegeven, soms met een spelelement, om een realistisch inzicht te krijgen in het product of de dienst. Een freelance moderatornetwerk leidt de discussies in goede banen. Daarmee gaan de CCB’s een heel eind verder dan traditionele focusgroepen voor marktonderzoek.”

Poedermelk

“Onze opdrachtgevers zijn multinationals van het kaliber van Heinz. Het platform wordt door InSites ontwikkeld op maat van het onderzoeksproject. Soms kennen de consumenten de klant, soms ook niet. Recent hielden we een onderzoek bij jonge moeders over poedermelk. We hebben een community met hen opgezet: de conversatie ging over hoe de ideale melk er moet uitzien, wat jonge moeders willen en hoe de doelgroep beter bereikt kan worden, maar ook over waar die jonge moeders informatie vinden en steun krijgen. De klant wilde immers graag weten hoe hij meer kon zijn dan gewoon een leverancier.”

“Een voorbeeld uit de Life Sciences & Healthcare, maar InSites onderzoekt ook binnen FMCG, New Media & Entertainment en Technology & Services. Wij brengen de stem van de consument bij onze klant. De CCB is daar een methode voor. Daarnaast doen we ook consumer consulting surveys, of online onderzoeken. Offline enquêtes komen er niet meer aan te pas. De twee methodes integreren we vaak. Centraal staat dat we onze klanten meer consumentgericht willen maken, hen willen helpen naar hun klanten te luisteren. Onze consultancy is altijd gebaseerd op consumentenonderzoek en data-analyse op maat.”

Expats

Hoe ziet je job er dan concreet uit als je bij InSites Consulting terechtkomt? “In een sectorteam beheer je als junior consultant de consulting boards en voer je kwantitatieve analyses uit. Als senior krijg je accountverantwoordelijkheid. In totaal zijn we met 130 medewerkers. Het grootste deel in België, het tweede team zit in het Roemeense Timisoara en verder zijn we aanwezig in Rotterdam, New York, Londen en Sydney. In het buitenland hebben we vooral commerciële teams (consultants), in Roemenië zit ons projectimplementatieteam. Zij zorgen dat de communities live gaan, dat er participanten zijn, ze staan in voor de single quality checks op onze projecten, voor data-analyse … Het zijn opdrachten voor internationale klanten.”

“Ook al is dit een ‘klein’ Belgisch bedrijf, de internationale dimensie is nadrukkelijk aanwezig. Zeventien collega’s hebben de laatste jaren buitenlandervaring kunnen opdoen, onder wie enkelen als permanente expat. Elk jaar houden we een tevredenheidsonderzoek bij het personeel en daaruit blijkt dat de medewerkers vooral waarderen dat hun job een internationale dimensie heeft die je doorgaans associeert met grote bedrijven. Met impact bij klanten, maar ook met de sfeer van een klein bedrijf waar ook de managing partners in een open ruimte werken. Zo goed als iedereen kent elkaar bij de voornaam, niemand heeft een afgezonderd bureau.”

Smart cookies

“In die uitgesproken bedrijfscultuur moet je kunnen aarden. Vind je autonomie en verantwoordelijkheid niet leuk, dan voel je je hier niet thuis. Collega’s worden snel vrienden: de groep deelt dezelfde mindset en levensstijl. Je passies, wat je motiveert, is erg belangrijk voor de job. Voor goede consultancy focus je op de mens achter de consument. Om communities te modereren en data te analyseren, kijken we doorgaans uit naar masterprofielen: een thesis of een proefschrift biedt al onderzoekservaring. We hebben veel sociale wetenschappers en vooral economen in huis. De gemiddelde leeftijd is dertig, want bij voorkeur rekruteren we young graduates die willen doorgroeien. Die doelgroep bereiken we vooral via gastcolleges: we merken dat na zo’n college het idee ‘marktonderzoek’ vaak heel wat positiever bekeken wordt. Elk jaar komt er een tiental pas afgestudeerden bij. Dat biedt andere collega’s dan weer de kans om verder op te schuiven. Zoveel mogelijk medewerkers betrekken bij de besluitvorming is altijd de bedoeling.”

Maar mag je nog rekenen op opleiding nadat je aan boord stapt? “De InSites Academy is een pijler voor employee happiness, ook daarin willen we ook innovatief zijn”, besluit Kim Verheyden. “We gaan elke achttien maanden teambuilden met alle internationale teams: laatst in Canterbury, het jaar voordien in Barcelona. Fun, maar ook met een nadruk op kennisdelen, en daar leer je een hoop van. Lokaal organiseren medewerkers zelf geregeld teambuildings, met eigen budgetverantwoordelijkheid. Het dringendst is nu het aantrekken van nieuwe consultants in België, voor New Media & Entertainment en ook Life Sciences & Healthcare.” Er is altijd plaats voor nieuwe ‘smart cookies’ bij InSites.

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.