‘Innovation Boulevard’ verzoent online met authentieke winkelbeleving

“De kleinhandel staat onder druk, ja, maar in plaats van met de stroom mee te gaan, bedenken wij liever creatieve oplossingen,” zegt de Roeselaarse schepen Kris Declercq. Een van die oplossingen is de ‘Innovation Boulevard’, onderdeel van een ruimer retailplan voor Roeselare. De retailsector mag online en digitaal niet als een bedreiging zien, maar moet ze net inzetten om klanten te lokken.

27 oktober 2015

Delen

“We willen de digitale mogelijkheden combineren met de unieke en authentieke winkelbeleving.” (Kris Declercq, Schepen van Ondernemen en Werken, Roeselare)

In zijn jongste boek ‘Wending’ haalt trendwatcher Herman Konings een uitspraak uit 2014 aan van Sima Nadler, retailresearcher bij IBM: “Binnen de vijf jaar zal de lokale retail online hebben verslagen.” Een krasse uitspraak, misschien, maar Konings kan er zich wel iets bij voorstellen. “Een fysieke winkel kan het opnemen tegen de online concurrentie, zeker als die winkel digitale toepassingen in zijn zaak integreert,” zegt Konings.

Dat moet als muziek in de oren klinken van het Roeselaarse stadsbestuur, dat met zijn concept ‘Innovation Boulevard’ precies dát doet: via digitale tools de lokale handelszaken versterken.

“Handel voeren zit in het DNA van onze stad, al van in de middeleeuwen. We hebben een sterke uitstraling als winkelstad die tot ver buiten de regio reikt; een centrumstad in het economische hart van West-Vlaanderen,” zegt Kris Declercq, schepen van Ondernemen en Werken in Roeselare. “De retailsector staat wereldwijd onder druk, door het succes van e-commerce maar ook door het feit dat er steeds meer grote ‘ketenwinkels’ komen, waardoor kleinere zaken verdwijnen. En de consument is evenzeer veranderd: hij koopt impulsiever en wil meer ‘op maat’ bediend worden; hij wenst een complete winkelbeleving. Uiteraard leven die trends ook in Roeselare, en moeten zowel de winkeliers als het stadsbestuur daarop inspelen.”

Eén app voor zorgeloos winkelen

Op 15 september introduceerde Roeselare de ‘Innovation Boulevard’, als onderdeel van een compleet retailplan, dat zeven pijlers en vijftig krachtlijnen bevat. “Naast onder meer stadsontwikkeling, marketing, mobiliteit en een doordacht parkeerbeleid, is slim en innovatief shoppen een van die pijlers,” legt Kris Declercq uit. “Met de ‘Innovation Boulevard’ willen we de nieuwe digitale mogelijkheden combineren met de unieke beleving en de hartelijkheid – de authenticiteit ook – die je alleen in de winkel zelf kunt ervaren. De Smart City App is daar een belangrijk onderdeel van. Die omvat onder meer één digitale klantenkaart die in alle winkels gebruikt kan worden, maar je kunt er ook informatie mee opvragen over evenementen in de stad, parkeermogelijkheden, de bereikbaarheid van de winkels enzovoort. Met de app kunnen de gebruikers ook coins verzamelen bij verschillende handelaars: punten die je korting opleveren. Ook de bestaande parkeerapp wordt in de Smart City App geïntegreerd, zodat je er je parkeerbijdrage mee kunt betalen.”

De Smart City App werd ontwikkeld in samenwerking met Digitopia, en is blijkbaar zo vooruitstrevend dat Roeselare zich hierin een ‘pionierende smart city’ mag noemen. “Er zijn al veel commerciële spelers die allerlei soorten apps aanbieden – gaande van ‘vind voor mij een parkeerplaats’ tot ‘bestel een broodje vanop kantoor’ – maar het vernieuwende is het geïntegreerde model: de gebruiker moet geen tientallen verschillende apps meer op zijn smartphone installeren. Digitopia lanceerde eerder al de ‘Innovation Boulevard’ in Antwerpen. We vonden het een prikkelend idee, dat we uiteindelijk in Roeselare in een eigen concept hebben gegoten. Ook de andere West-Vlaamse centrumsteden tonen inmiddels interesse.”

Tegen de stroom ingaan

Het proces om de Roeselaarse winkeliers helemaal mee te krijgen in dit innovatieverhaal, in samenwerking met de handelaarsvereniging Roeselare Shopping, loopt volop, maar de eerste reacties zijn enthousiast. “Deze zomer is een innovatiemanager aangesteld, die de handelaars hierbij zal begeleiden,” zegt Kris Declercq. “En we merken dat de app nu al flink gedownload wordt.”

“Doordat we digitaal niet als een bedreiging zien maar het inzetten als middel om mensen weer in de winkels te krijgen, denken we de lokale retail te kunnen versterken en op zijn minst de werkgelegenheid daarin op peil te kunnen houden,” vervolgt Kris Declercq. “De jongste jaren zijn heel wat winkels verdwenen, maar door met de stroom mee te gaan, los je niets op. Roeselare is evenmin als andere centrumsteden een eiland, dat ontsnapt aan de conjunctuur en de gewijzigde handels- en klantenverwachtingen, maar dan proberen wij toch liever wat tegen de stroom in te gaan met creatieve oplossingen.”

(jd) – Meer info: www.roeselare.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.