Industriële drukkerij Verstraete IML: jobs met een kwaliteitslabel

Medewerkers die over de middag een potje tafeltennissen in een hypermoderne receptiehal? Dan ben je aanbeland bij een werkgever die moeite doet voor zijn mensen. Dat voor een babbel over de Jobdag op zaterdag 25 april ook COO (en telg uit de stichtende familie) Griet Verstraete mee aanschuift, zegt iets over het belang dat hier gehecht wordt aan een stimulerende bedrijfscultuur.

24 april 2015

Delen

"We hebben een dertigtal technische en algemene functies in te vullen.” (Inge Stock, verantwoordelijke R&S)

Verstraete IML – voluit In Mould Labels – heet pas zo sinds 2013, toen beslist werd dat de naam Drukkerij Verstraete de lading niet langer dekte. "Kranten of magazines drukken we niet, onze business is in mould labels", vertelt marketingmanager Sofie Debouck. "Dat zijn op polypropyleen gedrukte en vormgegeven etiketten. Die leveren we aan spuitgieters zoals de RPC Group, waar onze labels in matrijzen – in mould dus – geplaatst worden."

In de matrijs wordt vervolgens gesmolten PP toegevoegd. Die versmelt met het etiket en neemt tijdens het verharden de vorm van de matrijs aan. Resultaat: label en verpakking zijn één geheel. “In de foodsector bedienen we onder meer Unilever, Mondelez en Nestlé, maar we leveren ook aan non-food zoals de verfindustrie”, vervolgt Sofie Debouck.

Duidelijk een bloeiende niche: het luchtige hoofdgebouw van het bedrijf wordt uitgebreid met een extra productie- en administratieve unit. "We investeren ook permanent in ons machinepark", benadrukt de marketingmanager. "Voor de Europese markt, maar ook voor klanten in Noord- en Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, Rusland en Azië zijn we de enige die echt grote volumes aankunnen. De IML-markt groeit en we blijven klanten aantrekken op internationale beurzen, zoals in maart nog op de NPE-beurs in Orlando (VS). We zijn een echt kenniscentrum over IML en we delen veel knowhow: bijvoorbeeld kennisdocumenten over het opstarten van IML-projecten, kleurbeoordeling, types kunststof, guidelines om artwork te ontwikkelen, … we willen een vertrouwensband opbouwen. Onze baseline is ‘believe your eyes’: service en kwaliteit die een overdonderend verschil maakt."

HR-manager Bart Heremans valt in: "Kennis delen past ook binnen onze kernwaarden. Die kan je samenvatten als FLOW: flexibiliteit, leervermogen, open communicatie en werken in team. De vier basispijlers die onze bedrijfscultuur bepalen en het recept vormen voor ons succes. Precies die vier kwaliteiten zoeken we in nieuwe medewerkers."

Bijleren

COO Griet Verstraete komt er bij en knikt: "Dankzij de internationalisering en ons vernieuwende product voor de verpakkingswereld hebben we de toekomst in huis. Binnen onze niche zijn we ook nog eens marktleider. Unilever, Nestlé of Mondelez verwachten niets minder van een preferred supplier. We staan sterk. De internationale dimensie biedt jonge mensen die ervoor open staan mooie mogelijkheden, en je groeit hier snel door naar een functie met meer verantwoordelijkheid."

Verstraete IML lijkt wel een erg technische omgeving voor hypergespecialiseerde profielen, maar Sofie Debouck nuanceert: "We bieden mensen de kans om de job te leren op de werkvloer: ook zonder grafische achtergrond kun je opgeleid worden om drukker te worden."

Bart Heremans vult aan: "Eigenlijk kijken we uit naar kandidaat-drukkers die zelfstandig de drukpersen leren bedienen om hoogstaand drukwerk af te leveren. We zoeken algemeen technisch talent dat geschikt is om operator te worden voor het bedienen van hooggespecialiseerde, geautomatiseerde machines. We maken er echte specialisten van. Ben je sterk in leiding geven, dan kan je teamleader worden om de snelle groei mee te coachen en het beste uit onze mensen te halen."

Griet Verstraete: "Overleg staat daarbij altijd voorop: we betrekken iedereen bij de besluitvorming. Output van strategie-oefeningen communiceren we rechtstreeks naar onze medewerkers. Hun voorstellen voor de verbetering van een werkpost of voor specifieke projecten tellen mee en ze worden actief betrokken bij de uitwerking ervan. Dat maakt een enorm verschil. Teambuilding vinden we belangrijk: op een Italiaanse avond of een loopwedstrijd is de respons altijd groot. Dat we het afwisselend houden, wordt gewaardeerd. Alles samen zorgt onze aanpak ervoor dat we mensen van hoog niveau in huis hebben én houden. Dat horen we ook van externe trainers die hier opleidingen komen geven."

Jobdag

Ondertussen groeit het aantal medewerkers dan wel gestaag, maar toch blijft een jobdag nodig om voor die snelle groei ook de juiste medewerkers te vinden. Verantwoordelijke R&S Inge Stock: “Klopt, we hebben vandaag 530 medewerkers, al 80 meer dan vorig jaar. Tijdens de vorige Jobdag nodigden we 41 mensen uit, waarvan er 9 ook gestart zijn. Dat resultaat willen we graag evenaren. We hebben een dertigtal vacatures in te vullen: technische profielen, maar bijvoorbeeld ook een accountant of een meertalige customer service medewerker."

Bart Heremans: “Onze organische groei is een grote troef. Dit jaar verwachten we opnieuw een omzetgroei van 10 procent. Een positieve boodschap voor nieuwe medewerkers. Ze krijgen alle middelen en opleiding om hun job goed te kunnen doen en hun talent te ontwikkelen. Potentiële nieuwe medewerkers rekruteren we tot Gent en zelfs Temse, Oudenaarde en Kortrijk toe. Daarom is deze jobdag ook zo belangrijk: wie hier komt kennismaken voelt snel aan waarvoor we staan. En dat is een stuk meer dan het heersende beeld over drukkerijen en packaging”, besluit de HR-manager.

(wv) - Foto: (fn)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.