Iedereen met een e-bike naar het werk?

Van Gent strekt zich straks een fietssnelweg richting Antwerpen uit. Ook naar Zelzate, Aalter, Dendermonde of Oudenaarde is het veilig, comfortabel en snel trappen. Komt er dit jaar een doorbraak van de elektrische fiets voor woon-werkverkeer?

10 februari 2015

Delen

Highspeed e-bikes winnen aan populariteit voor het woon-werkverkeer.

De vanuit Destelbergen opererende fietsketen Fiets! biedt bedrijven al enkele jaren fietsleasing aan voor woon-werkgebruik. Wat zaakvoerder Hendrik Winkelmans betreft, wordt 2015 het jaar van de snelle e-bike voor pendelaars. “We zitten in een stroomversnelling” aldus Winkelmans. “De belangstelling stijgt enorm voor snellere highspeeds die geknipt zijn om mee naar je werk te fietsen. Zelfs tot 40 km is geen uitzondering. De voordelen zijn duidelijk: geen files, sneller op het werk dan met de auto en je raakt niet bezweet. De aankoop van een nieuwe auto wordt sneller geschrapt of uitgesteld. Wie onder de vijftig is en een e-bike koopt, doet dat haast altijd voor woon-werkverkeer.”

Fiscaal

Winkelmans vervolgt: “Dit wordt dé kans om mensen uit de auto te halen. Fietsvergoedingen via de werkgever die soms ook al douches voorziet, zijn ingeburgerd, maar voorlopig blijven het vooral de werknemers zelf die op de kar springen. Maar de overheid is eindelijk massaal begonnen met de aanleg van fietsstraten en fietsostrades: ideaal voor snelle e-bikers. Het haalt mensen écht over de streep, merken we. Maar bedrijven moeten nog meer incentives krijgen om het gebruik van e-bikes aan te moedigen. Er bestaan fiscale technieken die het bedrijven mogelijk maken om voordelig fietsen aan te kopen, maar het blijft allemaal erg ingewikkeld. Bijvoorbeeld btw en rsz zijn op dat vlak fout op elkaar afgestemd. Voor een bedrijf is dat niet aantrekkelijk. Raar toch dat wij bedrijven leasingmogelijkheid aanbieden, maar wij hen zelf moeten gidsen doorheen de fiscale regels? Toch gaan grote bedrijven als Grontmij en Schoenen Torfs voor leasing, dus het loont wel.”

Veel bedrijven bieden werknemers al variabele loonpakketten met als extra optie ‘fiets’. Winkelmans: “Er wordt geëxperimenteerd, maar het moet véél transparanter. Voor bedrijven is het nogal een beslissing om een fietspolicy op te zetten. Er komt hr- en loonbeleid bij kijken, fiscaliteit, ... Creatieve bedrijven en overheden zijn er het snelste bij.”

Bevoegdheden

En bij de buren? “In Nederland is er een transparante bedrijfsregeling voor de aankoop van fietsen door werknemers, het bedrijfsfietsenplan.” De werknemer betaalde via dit plan de fiets met brutoloonbestanddelen. Het fiscale voordeel kon oplopen tot 52 procent. Hoewel het dit jaar wordt afgebouwd, blijft de nieuwe werkkostenregeling in Nederland de fiets wel stimuleren met onbelaste fietsvergoedingen.

Winkelmans besluit: “Tot een kwart van de Nederlandse fietsen rijdt op dergelijke constructies. Bij ons helpt de verdeeldheid van bevoegdheden rond woon-werkfietsgebruik niet echt. Toch is de trend niet meer te stoppen. Er wordt steeds meer geld aan fietsen besteed, net omdat ze zo belangrijk worden.”

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.