iDROPS organiseert 13 minilabs tegen jeugdwerkloosheid

We For Work
Digitale oplossingen voor sociale verandering, dat is het idee achter de minilabs van iDROPS.

De komende weken organiseert iDROPS dertien minilabs in evenveel Vlaamse steden. Onder de noemer ‘We For Work’ roept het digitale bureau iedereen op om samen creatieve (digitale) ideeën te bedenken om de jeugdwerkloosheid te bestrijden.

Sociale verandering teweegbrengen met digitale oplossingen, dat is de motivatie die als een rode draad door de visie en de missie van het Gentse digitale bureau iDROPS loopt. De voorbije twee jaren organiseerde het daarom minilaboratoria tegen kansarmoede. Dit jaar wil iDROPS digitale oplossingen bedenken tegen de jeugdwerkloosheid.

“We For Work wil mensen met uiteenlopende skills, kennis en achtergronden samenbrengen om websites, apps en andere digitale tools te bedenken en ontwikkelen tegen jeugdwerkloosheid”, zegt projectmanager Bart Cornille.

Design challenge

Creatievelingen, ervaringsdeskundigen, digitale en socialmedia-experts, designers, ondernemers, marketeers … en natuurlijk ook jongeren zijn van harte welkom tijdens één van de dertien minilabs tegen jeugdwerkloosheid die iDROPS tot en met eind oktober organiseert in evenveel Vlaamse steden. De kick-off vond deze week plaats, in Kortrijk. Volgende week neemt We For Work de Vooruit in Gent in.

“De sterkste ideeën maken kans om verder te worden uitgewerkt tijdens de design challenge op 15 november”, legt Bart Cornille uit. “Dan krijgen de opvallendste hersenspinsels al iets meer vorm. Tegen ’s avonds verwachten we dat de deelnemers de look en feel van hun oplossing uitgewerkt hebben en dat er een eerste dummy van hun concept op tafel ligt. Ze kunnen daarvoor rekenen op de steun van digitale ontwikkelaars.”

De derde fase, die duurt van januari tot juni 2015, is het moment van de waarheid. De deelnemende teams worden een halfjaar lang ondersteund door een ervaren manager die samen met hen de puntjes op de i zal zetten.

10.000 euro

“Elke maand zal er een coachingsessie zijn om de vorderingen op te volgen en bij te sturen”, vertelt Bart Cornille. “We verwachten dat er tegen eind juni ook een businessplan klaar is dat de levensvatbaarheid van de digitale creaties bewijst.”

Midden 2015 vindt de ultieme pitch plaats. “Dan kiezen we het winnende idee, dat beloond wordt met een geldprijs van 10.000 euro”, zegt Bart Cornille.

Omdat er de voorbije jaren, en waarschijnlijk ook dit jaar, meer dan één goed idee de kop opsteekt, wil iDROPS deze keer werk maken van crowdfunding voor de apps, websites of andere oplossingen die het niet niet halen.

We for work

(wv)

Meer info over Starters

23/10/2014