Human resources verdiende plaats in de spotlights

Astrid De Lathauwer, Algemeen directeur van Acerta Consult.
Vorige week donderdag vond naar jaarlijkse traditie de HRM Night plaats, waar met veel spektakel de absolute top van het Belgische human resourcesmanagement in de bloemetjes werd gezet. En terecht. Human resources wordt immers nog iets te vaak gezien als een aanhangsel van het management. Een verbijsterende gedachte, zeker omdat human resources een sleutelrol speelt bij het behalen van de bedrijfsdoelen.
Astrid De Lathauwer
Astrid De Lathauwer, Algemeen directeur van Acerta Consult.

Om te groeien heb je kracht nodig, en die haal je onder andere uit je eigen mensen. Investeren in een solide HR-strategie zorgt er niet alleen voor dat alle werknemers de taal van je bedrijf gaan spreken, maar legt ook de basis om hun sterktes en zwaktes te leren kennen. En die kennis is essentieel voor elk bedrijf, want op basis daarvan kunnen de juiste verantwoordelijkheden worden toegekend aan de juiste mensen. Zo stijgt de productiviteit van je bedrijf en blijf je je werknemers uitdagen, wat dan onder andere de toenemende retentieproblematiek tegengaat.

‘HR of the Year’

Investeren in HR is dus investeren in je eigen toekomst. Of zoals Jos Destrooper, die dit jaar de titel ‘Human Resources of the Year’ voor Lotus Bakeries in de wacht sleepte, het formuleerde: “Onze groeiambitie maakt dat we nood hebben aan een uniforme HR-strategie, processen en tools die tegelijk solide en internationaal aanpasbaar zijn. Als HR is het onze rol om de duurzame groei van de business te ondersteunen. Lotus wil 'winnen met haar merk en haar medewerkers' door haar merkstrategie te vertalen in duidelijke verantwoordelijkheden voor onze medewerkers en hun talenten optimaal in te zetten.”

Plaats binnen het directieteam

Een andere meester in het uitzetten van een duidelijke HR strategie is Jean-Paul Teyssen, CEO van Carglass, die dit jaar nog verkozen werd tot Manager of the Year door de Human Resourcesgemeenschap, eveneens op de HRM Night. Hij vat de subtiele kunst van human resources als geen ander: “Alleen tevreden medewerkers zorgen immers voor tevreden klanten, en die zorgen dan weer voor meer omzet en meer winst. Dat stemt de aandeelhouders op hun beurt tevreden, waardoor die opnieuw graag investeren in extra mogelijkheden die onze medewerkers dan weer ten goede komen. Zo is de cirkel rond.  Ik blijf er heilig van overtuigd dat het grootste competitief voordeel van een bedrijf bestaat uit zijn aandeel ‘delighted’ klanten én medewerkers.”

Een stevige boodschap die alvast heel wat voer tot nadenken geeft. Human resources vormt de pilaar van elk bedrijf, en een transparante HR-strategie kan niet alleen bijdragen tot het behalen van de strategische doelen, maar ook tot het bevorderen van de algemene tevredenheid en productiviteit op de werkvloer. Het loont dus meer dan ooit om voluit in te zetten op je werknemers. Daarom verdient human resources zeker zijn plaats binnen het directieteam. Een boodschap die initiatieven zoals HRM Night onderstrepen en die ik alleen maar kan toejuichen.

(adl) – Foto: (bvdb)

10 april 2014
Anderen bekeken ook