Huishoudhulpbedrijf Puuur bestaat tien jaar

Al tien jaar lang verzorgt Puuur huishoudhulp bij particulieren. Vanuit de hoofdzetel op Campus Remy in Wijgmaal en de regiokantoren worden meer dan 15.000 trouwe klanten geholpen. Maar voor Puuur is groei geen doel op zich. De schaalgrootte is wel een belangrijke troef om te kunnen investeren in begeleiding, opleiding en ondersteuning van de medewerkers.

11 september 2015

Delen

“In onze sector is er volop werk.” (Ilse Schepens, directeur dienstverlening, Puuur)

Met 2.837 huishoudhulpen, waarvan 715 in Vlaams-Brabant, is Puuur één van de grootste dienstenchequebedrijven in Vlaanderen. Voor de omkadering zorgen 100 medewerkers in het hoofdkantoor in Wijgmaal en 21 regionale kantoren. In Vlaams-Brabant zijn er kantoren in Haacht, Halle, Opwijk, Leuven, Tienen en Aarschot. In een kantoor werken minimaal een kantoorverantwoordelijke, een coördinator en een administratief medewerker.

Maar het draait bij Puuur niet om de groei, zegt directeur dienstverlening Ilse Schepens. Wat Puuur uniek maakt, is volgens haar de aandacht voor zorg. "Wij zijn ontstaan vanuit Landelijke Thuiszorg, en het zorgende zit nog altijd in ons DNA. Het is niet dat wij in huishoudens zorgtaken uitvoeren, maar voor ons zijn mensen belangrijker dan centen."

Sociale economie

Puuur is een coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk, en maakt deel uit van Ons, de koepelorganisatie boven KVLV. "We maken deel uit van wat de 'sociale economie' heet", zegt Ilse Schepens. "We kiezen daarbij voor een evenwicht tussen het economische en het sociale. Als bedrijf moeten we rendabel zijn, maar we willen onze sociale rol niet verwaarlozen."

Die rendabiliteit staat tegenwoordig onder druk door de kleine marges op dienstencheques. "Toen we begonnen betaalde de gebruiker 6,5 euro per dienstencheque, en paste de overheid een serieus bedrag bij", legt Schepens uit. "Vandaag betaalt de gebruiker al 9 euro, maar de overheidsbijdrage is steeds gedaald." Per ingeleverde cheque ontvangt een dienstenchequebedrijf 22 euro van de overheid. Daarvan gaat ongeveer 18 euro naar de loonkosten van de huishoudhulp; met de resterende 4 euro moeten alle andere kosten gedekt worden – en ook de niet-rendabele uren zoals ziektedagen, opleidingen en evaluatiegesprekken.

Mensenwerk

Puuur kiest ervoor om met die kleine marge toch sterk te investeren in mensen. Nieuwe medewerkers krijgen een uitgebreide basisopleiding. Die omvat schoonmaaktechnieken, werkorganisatie, ergonomie en veiligheid, vertelt beleidsmedewerker Laura Reumers. "We zijn afgestapt van klassieke lessen met powerpointpresentaties. Het leren is nu veel meer ervaringsgericht; we gaan echt aan de slag met een dweil, een stofzuiger en een zeemvel." Bij Puuur werken 69 verschillende nationaliteiten. Sommige medewerkers kennen in het begin onvoldoende Nederlands om de basisopleiding te volgen. Zij krijgen een opleiding op maat, en worden in de kantoren begeleid door taalcoaches.

Na een maand worden de beginnende huishoudhulpen geëvalueerd door middel van een spel dat hun competenties test. Puuur beoordeelt zeven competenties: nauwkeurig, ordelijk en net werken; zelfstandig werken; kunnen organiseren; communicatief vaardig zijn; klantgericht zijn; discretie; en beroepsfierheid. Ook in klantenbevragingen en bij de jaarlijkse functioneringsgesprekken gelden die competenties als richtlijn.

Voor vaste medewerkers zijn er opleidingen op maat, meestal als antwoord op concrete vragen. In het verleden waren er cursussen over EHBO, klantvriendelijkheid en omgaan met zorgbehoevende klanten. En voor allochtone medewerkers die nog nooit op een fiets gezeten hadden, organiseerde Puuur een succesvolle fietsinitiatie.

Jobverloop

De huishoudhulpen bij Puuur hebben een vast contract met vakantiegeld en eindejaarspremie. Daarnaast krijgen ze een kilometervergoeding en een verzekering voor het gebruik van een eigen wagen, en worden kosten voor openbaar vervoer en werkkledij terugbetaald.

Jobhoppen is heel gebruikelijk in de sector, zegt Laura Reumers. "Loop in eender welke stad door een winkelstraat, en je ziet het ene dienstenchequebedrijf na het andere. Vaak lokken zij onze huishoudhulpen met een iets hoger loon of de meest gekke voordelen. Wij doen daar niet aan mee: we willen vooral een stabiele werkgever zijn. We kunnen niet met meer geld of betere voorwaarden over de brug komen – daar zijn we heel open en correct over." Op termijn werpt die aanpak vruchten af. "Soms komen poetshulpen die voor een ander bedrijf zijn gaan werken naar ons terug, omdat het bij ons beter is. En al is er veel verloop in de sector, er zijn ook mensen die al jarenlang voor ons werken."

Werkgelegenheid

Het systeem van dienstencheques was bedoeld om werkgelegenheid creëren en kansen te bieden aan wie het moeilijk heeft op de arbeidsmarkt, zoals laaggeschoolden, langdurig werklozen en allochtonen. Sommigen zien de job als een manier om een periode van tijdelijke werkloosheid overbruggen, of als een opstap naar ander werk. Andere werknemers combineren deeltijds werk met een opleiding, bijvoorbeeld tot zorgkundige.

"In onze sector is er volop werk", stelt Ilse Schepens. "In alle kantoren zijn er vacatures voor huishoudhulpen. Iedereen die wil poetsen en het werk goed doet, kan hier aan de slag." Ook bij het omkaderend personeel in de kantoren en op de hoofdzetel zijn er vacatures.

Het gebeurt soms dat een klant vraagt om geen allochtone poetshulp te sturen. Maar Puuur doet daar niet aan mee. "Discriminatie kan absoluut niet", zegt Laura Reumers. "Wij zijn ervan overtuigd dat onze huishoudhulpen goed zijn, anders hadden we haar – of hem, want er zijn ook mannen bij – niet aangeworven. De huidskleur, het geslacht of wat dan ook doen er niet toe. Onze medewerkers zullen nooit op zo'n vraag ingaan."

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.