Hr-analytics laat werkgevers in de toekomst kijken

Hoelang zal een werknemer trouw zijn aan een organisatie? Zijn medewerkers met vaste contracten productiever dan uitzendkrachten? Hr-analytics distilleert de antwoorden uit de grote cijferbrij die uw organisatie is.

12 december 2014

Delen

"Wie trends, evoluties of vermoedens kan staven met cijfers, heeft de aandacht van de directie.” (Luk Smeyers, iNostix)

Hr-analytics gaat over meten en weten. Over het samenbrengen van alle data die een onderneming genereert, opneemt en verzamelt en op basis van doorgedreven analyse van die cijfers statistisch verantwoorde voorspellingen maken.

In onze contreien zijn Luk Smeyers en Jeroen Delmotte van iNostix momenteel de twee bekendste voortrekkers van dit vakgebied dat zich bevindt tussen statistiek, 'data science' en hr.

Big data

Hr-analytics heeft overigens weinig te maken met big data, ook al zijn er miljoenen 'records' bij betrokken. "Het grote verschil met big data is dat die elke dag anders zijn en voortdurend opnieuw moeten geanalyseerd worden. Dat is binnen hr nog niet het geval", aldus Luk Smeyers.

De sterkte van hr-analytics is volgens hem dat het onderwerpen bespreekbaar maakt. "Vanaf het ogenblik dat je trends, evoluties en zelfs vermoedens kan staven met cijfers, heeft de directie daar oren naar. Begrijpelijk, want als het om belangrijke beslissingen gaat, moet je die kunnen onderbouwen."

Voor een tot de verbeelding sprekend voorbeeld van data science verwijst Luk Smeyers naar 'predictive crime analytics'. IBM en de politie van Los Angeles ontwikkelden een predictief model op basis van aan criminaliteit gerelateerde data van de voorbije tien jaar. Plaatsen van delict, gegevens over de dader, het soort misdaad, het uur waarop de feiten gebeurden en veel meer stopten ze in dat model.

30 procent minder misdaad

Op basis daarvan ‘voorspelde’ een computer, die in de auto’s van patrouillerende agenten werd geïnstalleerd, waar de kans het grootst was dat een volgende misdaad zich zou afspelen. De computer ‘zei’ de agenten waar ze naartoe moesten rijden om hun aanwezigheid te vertonen en misdaden als het ware te voorkomen. In de omgeving waar de politiepatrouilles gebruik maakten van het voorspellende model daalde het aantal misdaden met 30 procent.

Het maximaal mogelijke uit hr-analytics halen, vraagt niet alleen om een mix van talenten, maar ook om een hoge mate van vertrouwen en intelligentie. De resultaten die hr-analytics oplevert, zijn soms zeer explosief. Als die slecht geïnterpreteerd of gebruikt worden, kunnen daar brokken van komen.

“Uit de data-analyse van een bank bleek er een verband te bestaan tussen het gevoel dat klanten overhielden aan een gesprek met een bankmedewerker en de leeftijd en anciënniteit van die medewerkers. Tegelijk bleek dat klanten zich het best voelden bij medewerkers die drie jaar in dienst waren. Zoiets is zeer gevaarlijk materiaal als het slecht gebruikt wordt. De goede manier om daarmee aan de slag te gaan, is je afvragen hoe je de piekperiode die na drie jaar anciënniteit optreedt kan bespoedigen en waarom het sentiment van de klant daalt bij werknemers met meer dan dertig jaar ervaring. Dat zijn boeiende hr-vragen waar alle werknemers beter van kunnen worden.”

 

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.