Honderden jobs op jobbeurs Kanaalzone Gent-Terneuzen

Jobbeurs Kanaalzone Gent-Terneuzen
Op de jobbeurs Kanaalzone Gent-Terneuzen vind je veel technische en logistieke jobs.

Op 7 maart gaat de negende editie door van de jobbeurs Kanaalzone Gent-Terneuzen. Een 25-tal deelnemende bedrijven stellen er enkele honderden jobs voor. De havenregio heeft bovendien stevig de wind in de zeilen.

“De Gentse schepen van economie Mathias De Clercq komt tijdens de jobbeurs de ontwikkeling van de haven toelichten”, steekt afgevaardigd bestuurder van organisator Voka Geert Moerman van wal.

“Er valt veel te vertellen, want begin februari ondertekenden de Vlaamse en Nederlandse overheden het akkoord over de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Vanaf 2021 komen er nog meer en grotere schepen naar Gent. Bedrijven investeren nu al in die toekomst. Dat zal zijn effect op de tewerkstelling niet missen. ArcelorMittal besliste om een nieuwe kade aan te leggen, Stora Enso en Volvo Car investeren samen in duurzame energie, andere multinationals zullen zeker volgen. Ook het Schelde-Seinekanaal, dat er ongeveer tegelijk met de sluis zou moeten komen, zal de bedrijvigheid stimuleren. Hopelijk krijgt de noordelijke R4 tegen die tijd dan ook haar Sifferverbinding.”

Jobbeurs Kanaalzone Gent-Terneuzen
Techniek en logistiek blijven ook deze jobbeurs in de kijker staan, van arbeider tot ingenieur. “We houden vast aan de geijkte formule”, vervolgt Moerman. “Onze vaste waarden zijn ArcelorMittal, Stora Enso, DSV Solutions en Katoennatie, maar er zijn ook interessante nieuwkomers zoals Taminco Eastman, een groot chemisch bedrijf dat sinds december deel uitmaakt van het Amerikaanse Eastman."

60.000 jobs

Samen met de Gentse Eastman-vestiging (voorheen Solutia) vormt Taminco Eastman de grootste afdeling van de groep buiten de VS. Ook Oleon doet mee, een belangrijk bedrijf binnen de biocluster van de havenzone. En er is de samenwerking met Zeeuws-Vlaanderen, onder meer via Cargill Terneuzen en het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen (te vergelijken met onze VDAB).

Philips Terneuzen delokaliseert in 2016, waardoor veel technische profielen op de arbeidsmarkt zullen komen. Ook voor hen kan de jobbeurs interessant zijn. "Er komen nu al heel wat Nederlanders naar de Gentse havenzone. De bedrijven en hun toeleveranciers in de industriële cluster van Gent zijn goed voor 60.000 directe en indirecte jobs. Volvo Car en ArcelorMittal hebben elk ongeveer vijfduizend mensen in dienst en ook de nieuwe Taminco-cluster binnen Eastman is goed voor heel wat arbeidsplaatsen", weet Geert Moerman.

Bereikbaar zonder auto

En hoe bereik je de jobbeurs vlot met het openbaar vervoer? Net als vorige jaren wil de organisatie de beurs goed bereikbaar maken voor wie geen auto heeft. Daarom is er opnieuw een samenwerking met Max Mobiel, dat collectief woon-werkvervoer voorziet naar Gent-Zeehaven. Tijdens de jobbeurs legt het bedrijf een pendelbus in vanaf het station Gent-Dampoort.

Op basis van de resultaten van de Voka-mobiliteitsenquête in de Gentse haven blijkt overigens dat de fiets enorm terrein wint op de auto als vervoermiddel in de kanaalzone: van 10 naar 20 procent van de woon-werkverplaatsingen.

(wv) – Meer info: www.jobbeurskanaalzone.com 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Mobiliteit & transport , Energiesector

04/03/2015