Burn-out treft pendelaars het meest
Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
De Belg woont op gemiddeld 21 km afstand van zijn werk. 1 op 10 Belgische werknemers is langer dan een uur onderweg en 4 op 10 langer dan 30 minuten, en dan moet het werken nog beginnen!
In ons kleine Belgenland zijn er dus constant zeer veel mensen onderweg naar hun werk. Onderweg is zelfs nog optimistisch verwoord, want vaak bestaat dat onderweg zijn vooral uit veel stilstaan. Gemiddeld vindt 26 % van de Belgische werknemers dan ook dat het te lang duurt vooraleer ze op hun werk aankomen. Bij zij die er meer dan een uur overdoen, loopt dit op tot 84,3 %. Dat blijkt uit de analyse van de loonhistorieken van 94.274 werknemers tussen 2013 en 2018 door HR-dienstverlener Partena Professional.
Maar wat is de prijs die men wil betalen om minder lang onderweg te zijn? € 129! Dat is het gemiddelde nettomaandloon dat 1 op 6 Belgen bereid is in te leveren. Zij die langer dan een uur onderweg zijn, willen hun loonbrief zelfs met € 177 verminderen.
1 op 4 Belgen zou dan weer een nieuwe job dichter bij huis willen zoeken. Het is opvallend dat vooral de jongeren (32 %) bereid zijn tot actie. Bij de +55-jarigen, die doorgaans minder mobiel en populair zijn op de arbeidsmarkt, is dat slechts 15 %.
“De resultaten van deze studie geven werkgevers een duidelijk beeld van wat de Belgen vandaag denken over hun woon-werkverkeer. Hoewel de werkende Belg vandaag vlijtig blijft pendelen, zitten we duidelijk op een kantelmoment waarbij een pak mensen er ernstig over denkt dichter bij huis te werken”, zegt Wim Demey, Customer Intelligence Manager van Partena Professional. “Dat is vooral het geval voor millennials die het beter willen doen dan hun ouders op vlak van work-life balance. Een duidelijke oproep aan bedrijven die nieuw talent en vooral jongeren willen aantrekken op een arbeidsmarkt die weer op volle toeren draait.”
Aangenaam woon-werkverkeer wordt dus meer en meer één van de troeven in de woedende war for talent. De files oplossen op korte termijn wordt moeilijk, maar inzetten op alternatieven zoals thuiswerken, kantoorbussen en flexdesks is absoluut een must.
(mr)
10 juli 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
Steeds meer mensen werken niet zozeer in hun hoofdkantoor. Ze zijn ook niet thuis aan de slag, maar in een co-workingruimte.
Mobiel werken is in, maar hoe mobiel kan je eigenlijk gaan? Nissan brengt mobiel werken echt op de baan.
De (bedrijfs-)wagen even achterwege laten? Je kan op originelere manieren op je werk raken…
Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die droomjob niet voor jou weggelegd is. De beroepsgroep van slechthorenden is groter dan je zou denken.
Dankzij het begrotingsakkoord wordt het aantal flexi-jobs serieus uitgebreid en kun je als student langer bijwerken. Dit zijn de concrete veranderingen.
Zijn er qua diversiteit op het werk grote verschillen tussen werkgevers en werknemers? In het beleid niet echt, maar in de praktijk op de werkvloer vaak wel.
Op enkele jaren tijd groeiden Bieke en Vincent door tot kwaliteitsmanager en projectmanager van ZORG