Hoe ziet jouw kantoor-pc er straks uit?

“Dit is voor een flink stuk een hr-project.” (Peter Ingelbrecht, IT-verantwoordelijke Accent Jobs)

Misschien gebruik jij op kantoor een vaste pc of laptop? Of misschien ook een tablet daarbovenop? Bij Accent Jobs, met hoofdzetel in Roeselare, bieden ze de meeste medewerkers één toestel. Geen iPad, maar ook geen klassieke laptop. Maar wat dan wel?

Accent Jobs is een bekende selectie- en uitzendspecialist. Het bedrijf is internationaal actief maar heeft zijn roots en hoofdzetel in West-Vlaanderen. Accent zorgt er onder meer voor dat werkkrachten bij een bepaalde werkgever aan de slag kunnen. “Snelheid is erg belangrijk voor onze job”, zo vertelt Peter Ingelbrecht, die IT-verantwoordelijke is bij Accent Jobs.

“Als onze medewerker bij de klant is en die heeft bijvoorbeeld nog een uitzendkracht nodig, dan kan hij die vacature meteen ingeven in ons systeem. Op die manier hebben wij enkele uren gewonnen”, vertelt hij. Dat het bedrijf digitaal werkt, speelt een belangrijke rol. “Haast alle documenten worden gedigitaliseerd”, stelt hij.

Nog maar één toestel

Speciaal voor deze manier van werken rust Accent Jobs zijn zowat 350 buitenwerkers uit met een toestel dat zowel als pc als tablet dienst doet: de Surface, een toestel van Microsoft. Bij het selectietraject nam Accent Jobs ook andere toestellen, zoals de iPad van Apple, in overweging, maar koos uiteindelijk voor een combinatie van tablet/pc. Een behoorlijke investering, want een doorsnee Surface kost in de (online) winkel al snel 900 euro. “Dat we al onze bestaande software er op konden draaien, was hierbij een belangrijk argument”, vertelt Ingelbrecht. “Het toestel kun je als laptop gebruiken, maar ook als tablet met pennetje, bijvoorbeeld om de klant het contract digitaal te laten ondertekenen.”

Belangrijke consequentie is dat de 350 medewerkers nog maar één pc hebben, en dus geen laptop én tablet. “Als de medewerker op kantoor komt, in de meeste gevallen een uitzendkantoor, dan klikt hij of zij het toestel aan een zogenaamd docking station, en werkt hij verder alsof het een vaste pc is”, verduidelijk Ingelbrecht. Het toestel is dus multifunctioneel. “Intussen worden de toestellen ook bij de collega’s in de verkoop bij Logi-technic gebruikt, wat een zusterfirma is van Accent Jobs.” Ook telefoneren verloopt bij Accent Jobs steeds vaker via dit toestel. “Zo wordt Skype for Business meer en meer gebruikt ter vervanging van telefoongesprekken of verplaatsingen.”

Dergelijke ‘hybride’ toestellen die alles moeten verenigen, komen opzetten in het bedrijfsleven. Al zijn het momenteel toch vooral de ‘early adopters’ die ze echt op grote schaal inschakelen, de trend lijkt wel ingezet. Ervoor werden de nieuwste toestellen, zoals bijvoorbeeld een tablet, eerder aanzien als aanvullend toestel naast een bestaande pc.

Training

Aan het project ging bij Accent Jobs vier à vijf maanden voorbereiding aan vooraf. “Wij hebben heel veel werk gestoken in documentautomatisering, maar ook in het testen en trainen van onze mensen”, vertelt de IT-verantwoordelijke.

“De impact op onze mensen is groot. Dit is toch voor een flink stuk een hr-project. Er was veel enthousiasme bij de collega’s, maar soms ook wel wat koudwatervrees. En het waren niet noodzakelijk de oudere collega’s die wat aanpassingsmoeilijkheden vertoonden. Sommige wachtten ook even om het nieuwe toestel al meteen bij de klant boven te halen. Of ze deden het alleen bij de klanten die ze echt goed kenden. De impact bij mensen van nieuwe technologie is vaak groter dan je denkt. Al was de globale feedback wel positief.”

(wv) 

Meer info over Computer en internet , Evenwicht werk-privé , E-mail , Werkplek

19/12/2016