Hoe staat een junior consultant zijn mannetje?

“Best wel cool als een ceo luistert naar die snotneus.” (Toon Fabry, 24, junior consultant bij Phidan sinds 2011)
Vraag aan om het even wie hoe een consultant eruit ziet, en je krijgt gegarandeerd het stereotype beeld van een vlotte , ervaren veertiger in maatpak. Voorbijgaand aan de jonge garde die de mindere praktijkervaring compenseert door het absorptievermogen waar een industriële spons jaloers op kan zijn. Maar volstaat dat om als junior consultant je mannetje te staan?
Toon Fabry
“Best wel cool als een ceo luistert naar die snotneus.” (Toon Fabry, 24, junior consultant bij Phidan sinds 2011)

Consultant blijft een titel waar een zweem van sérieux rond hangt. Met of zonder prefix junior maakt de titel indruk en wekt nieuwsgierigheid. Voor Toon Fabry, 24 jaar en master in Engineering Business Management, is dat niet anders. In de ruim anderhalf jaar als junior consultant bij Phidan – een expertadviesbureau in supply chain management, logistiek en procesoptimalisatie – heeft hij zich al moeten profileren bij organisaties van divers pluimage. Van beursgenoteerde klinkende namen tot familiale KMO’s.

Hoe gaat hij om met de hoge verwachtingen die aan zijn komst voorafgaan? “Als consultant voor een kleinere organisatie als Phidan wordt je snel geconfronteerd met situaties waarbij je zelf de lead moet nemen”, heeft Toon aan den lijve ondervonden. “De opdrachtgever kijkt naar jou voor antwoorden. Daar moet je op voorbereid zijn. Door je flexibel op te stellen, te durven en durven doen, focus te houden en pragmatisch te blijven. Weten waar je mee bezig bent dus, maar bovenal ook weten wanneer je een hulplijn moet inroepen.”

Communicatie is essentieel

Ook in consultancy is de regel don’t overpromise, don’t underdeliver van tel. Voor Toon betekent dat vooral het evenwicht behouden tussen terugvallen op de eigen ervaringen en het rekenen op de specifieke expertise van de senior consultants of partners van Phidan. “Als mijn opdrachtgever weet wat hij van mij persoonlijk mag verwachten, is er al weinig gevaar voor misverstanden of gebrek aan vertrouwen. In de uitvoering van de job moet je verder vermijden om cavalier seul te willen spelen. Je ego is van geen tel: als junior consultant moet je durven doorverwijzen naar je senior collega bij bepaalde vragen of probleemstellingen. Doe je dat consistent, dan win je aan credibiliteit voor alles wat je zelf zegt en doet. En dat is best wel cool: het moment waarop een ceo voor het eerst aandachtig luistert naar wat de benjamin van het team heeft te vertellen, dat is goud waard!”

Out of the box ervaring

Als consultant voor een kleine organisatie krijgt Toon nog te maken met een ander opvallend fenomeen: “Je moet echt een spreekwoordelijke duizendpoot zijn”, lacht hij. “Elk project heeft een ander uitgangspunt en andere doelstellingen. Soms wordt ik ingeschakeld voor een implementatieproject van een ERP systeem, dan weer voor een internationale transportstudie of een aankoopoptimalisatieproject. Daar leer je vanzelfsprekend meer uit dan elke dag hetzelfde werk te doen.”

Maar Phidan verwacht meer van Toon dan extern werk alleen. “Voor onze eigen software PhiRater geef ik regelmatig presentaties bij potentiële klanten. Ik volg ook het marketing- en salesplan op waarbij ik twee externe agentschappen aanstuur. Dat zijn taken waarbij ik op geen enkele manier kan terugvallen op mijn opleiding, maar al doende leer door te luisteren naar en leren van anderen. Ook van de externe specialisten bijvoorbeeld. Eenvoudig is dat allerminst, maar ik merk dat die out of the box ervaring me sterker maakt bij mijn opdrachten buitenshuis. Of je daar een bepaalde persoonlijkheid voor moet hebben? Ik denk het niet, het is kwestie van durven … en durven doen. Niemand zit te wachten tot ik eens op m’n bek ga, maar als dat zo is, is dat part of the job.”

(dd) - Bron: C-Valley

Phidan is een unieke groep van experts in supply chain management, logistiek en procesoptimalisatie. Hun knowhow vertaalt zich in advies, interim management en innovatieve producten en concepten voor organisaties die actief zijn in de productie, distributie en dienstverlening. De inbreng van Phidan beperkt zich niet tot het theoretisch kader, maar ook de implementatie van de adviezen tot op de werkvloer. Meer info: www.phidan.com

11 juni 2013
Anderen bekeken ook