Hoe schrijf je een motivatiebrief die écht gelezen wordt?

een motivatiebrief die gelezen wordt

Zelfs in de digitale sollicitatiewereld blijft de motivatiebrief overeind. Werkgevers hechten er nog steeds veel belang aan en de brief doet deuren open of dicht. Ook al is de vorm van de brief intussen veranderd (van papier naar elektronisch), je moet nog altijd proberen opvallen. Hoe doe je dat?

Bezin eer je begint

Waar gaat een motivatiebrief over? Niet over jou, maar over hoe goed je met jouw kwaliteiten de behoeften van de onderneming kan invullen. Een goede motivatiebrief is dus altijd op maat!

Adresseer je brief aan de beslissingnemer. Veel werkgevers zetten hun algemene contactgegevens in de jobomschrijving. Maar ga even op LinkedIn om de naam van de HR-verantwoordelijke te vinden.

Zet tot slot jezelf even in de schoenen van de werkgever. Werkgevers hebben honderden motivatiebrieven te verwerken. Maak de jouwe dus bondig, relevant en duidelijk.

Een sterke intro

In 3 tot 4 zinnen omschrijf je de functie voor dewelke je solliciteert, zeg je hoe je de openstaande job gevonden hebt, vertel je waarom je geïnteresseerd bent… én geef je een reden om verder te lezen! Som bijvoorbeeld een aantal zaken op die je wil aanpakken, opper een nieuw idee of stel oplossingen voor pijnpunten in de onderneming voor.

Voorbeelden

  • Deze positie zou voor mij een mooie kans zijn om een goed communicatieplan op te stellen, de betrokkenheid van klanten online te verhogen en strategische partners te vinden voor commerciële opportuniteiten.
  • Het zou geweldig zijn om een nieuw feedbacksysteem voor jullie app te ontwikkelen. Dat is waar mijn passie ligt en ik heb er veel ervaring in.
  • Mijn vorige werkgever kende een gelijkaardige erg snelle groei van het aantal gebruikers en ondervond hierdoor moeilijkheden op het vlak van community management. Ik wil graag mijn ervaring op dat vlak delen en snelle oplossingen aanreiken.

Een verklarend middengedeelte

In het middengedeelte profileer je jezelf als iemand die toegevoegde waarde kan bieden en die kan bijdragen tot het succes van de onderneming, als probleemoplosser of als visionair.

Zegt je intro wat je plant te doen...

Werk dan in het middengedeelte eventueel met een opsomming in punten om de leesbaarheid en scanbaarheid van de tekst te verhogen. Ieder punt legt concreet uit wat je zou doen, ontwikkelen of veranderen eens je aangenomen bent.

Stelt je intro een nieuw idee voor...

Leg dan in het middengedeelte uit hoe het proces van de introductie van dat idee eruitziet, welke middelen je daarvoor nodig hebt en wat de impact ervan is. Laat tussen de regels aanvoelen dat alleen jij met jouw specifieke ervaring dit project kan leiden.

Raakt je intro pijnpunten van het bedrijf aan...

Vertel dan in het middengedeelte wat je werkervaring is op dat vlak en stel een oplossing voor waar jij en de onderneming mee vooruit kunnen en mee kunnen groeien.

Afronden met een call-to-action

In de laatste paragraaf geef je de werkgever een reden en manier om te reageren op je motivatiebrief.

Je kan:

  • vermelden dat je ernaar uitkijkt je vaardigheden voor deze positie te bespreken;
  • feedback vragen op jouw ideeën;
  • voorstellen om meer informatie of advies te vragen of te geven in een een-op-eengesprek.

Vergeet tot slot niet om de werkgever te bedanken voor de tijd en aandacht die hij jouw brief schenkt.

Succes!

(mr) 

Meer info over Sollicitatiebrief

15/04/2016