Thuiswerken
Vorige

1 van 278

Volgende
Volgend artikel:

Afwezig door ziekte: 1 op 3 Belgen niet. Welke sectoren het meest?

Hoe ontwerp én financier je best je thuiskantoor?

Van huis uit werken wint steeds meer aan populariteit. Volgens een studie van het ACV zijn er in België een half miljoen onafhankelijke thuiswerkers. Bijna iedereen is vandaag de dag op zoek naar een betere balans tussen het werk- en privéleven, maar zo simpel is dat niet. Als je ervoor kiest om thuis te werken, mag je vooral niet te veel afgeleid geraken of je krijgt niets gedaan. Daarom is het extra belangrijk om een goede plek te kiezen voor je professionele activiteiten. Hier zijn enkele tips om de transformatie tot thuiswerker succesvol te doorstaan.
#

Hoe ben je zo efficiënt mogelijk?

Om een duidelijk onderscheid te maken tussen je werk en je privéleven is het essentieel om over een goede werkruimte te beschikken. Hoewel het grote voordeel van thuiswerken inhoudt dat je niet naar het kantoor hoeft te gaan, betekent dat niet dat je geen kantoor meer nodig hebt. Werken in de woonkamer of veranda kan namelijk nogal snel verstrooiend zijn, waardoor je productiviteit doormidden zakt. Vandaar dat het verstandig is om een klein kantoor in je appartement of huis te installeren, zo mogelijk in een aparte kamer.

Wat nog van belang is, is een routine. Als je gewend bent om altijd eerst een koffie te nemen voordat je het kantoor binnenkomt, dan is dat een gewoonte die je ook best thuis kan doorzetten. Neem pauzes en eet op specifieke tijden, net zoals je dat op het kantoor zou doen. Door zulke routines te behouden, zorg je voor een slimme aanpak waarbij je gefocust blijft op je werk.

De beste manier om productief te blijven als thuiswerker is sowieso je werk ’s avonds en in het weekend volledig los te laten. Anders gaat de balans al snel verloren. Door je sociale leven te behouden, heb je genoeg tijd om te reflecteren en om plezier te hebben met vrienden.

Hoe deel ik mijn kantoor in?

Je werkruimte moet zo professioneel mogelijk ogen. Mocht je al over een kantoor beschikken, verwijder dan alles wat niets met je werk te maken heeft. Denk aan winkelbonnen, verjaardagskaarten of afleidende souvenirs. Maak ruimte voor werkspullen zoals notitieboekjes, pennen, computers en andere kantoorartikelen.

Om de puntjes op de i te zetten, hang je best ook een schrijfbord op waar je jouw taken op kan bijhouden. Investeer in een comfortabele kantoorstoel en zorg voor een gebalanceerde lichtinval waarbij je ogen precies genoeg licht krijgen om niet vermoeid te raken. Om een beetje persoonlijkheid toe te voegen, kun je tenslotte een visiebord maken met inspirerende citaten en afbeeldingen.

Hoe financier je het kantoor?

Kijk eerst naar de spullen die je al hebt. Misschien heb je nog ergens wat oude meubels staan. Zo kun je een oude tafel vrij eenvoudig transformeren tot een nieuwe bureau. Je kan ook houten paletten gebruiken als boekplanken en het oude krijtbord van je kind is mogelijk best nog bruikbaar. Toch beschikt niet iedereen over deze spullen en de meeste mensen zullen nog allerlei dingen moeten aanschaffen: een tablet, een verplaatsbaar schrijfbord of een opbergkast voor alle documenten. Afhankelijk van je beroep kan alles bij elkaar behoorlijk duur worden. Geen paniek echter, er zijn tal van opties om je kantoor te financieren.

Zo kan je bij verschillende financiële instellingen terecht voor decoratieleningen om je kamer optimaal in te richten. Een lening maakt het mogelijk om niet je hele spaarpot te moeten legen door de hele boel in één keer te betalen. Bedenk daarbij dat je flink kan besparen op benzine of het openbaar vervoer, aangezien je deze kosten niet meer hoeft te maken bij een thuiskantoor. Mocht je een lening gebruiken, vergelijk dan eerst de verschillende decoratieleningen om er zeker van te zijn dat je de voordeligste kiest.

(nk) - Bron: TopCompare.be 

8 november 2017
Anderen bekeken ook