Hoe ontmasker je leugens in een e-mail?

leugenaar

Slecht nieuws voor wie communicatie via e-mail verkiest boven het aloude zakelijk gesprek. Een nieuw onderzoek heeft namelijk aangetoond dat wanneer de psychologische afstand tot een actie groter wordt – zoals bijvoorbeeld bij het verzenden van een e-mail - men meer geneigd is om de waarheid in zo’n conversatie geweld aan te doen.

Vooral op kantoor is daarom de kans vrij groot dat een e-mail leugens bevat, omdat steeds meer communicatie op de werkvloer non-verbaal plaatsvindt. En dus: geen lichaamstaal of toonhoogte die je kan ontmaskeren… Toch bestaan er manieren om te herkennen dat een collega in zijn e-mails een loopje neemt met de waarheid. We zetten er enkele op een rijtje.

Een leugenachtige e-mail ...

… bevat meer woorden dan een eerlijke.
De afzender moet een heel verhaal opdissen om de geadresseerde te kunnen overtuigen. Dus: hoe langer de e-mail, hoe groter de kans op leugens.

… is doorspekt met veel details, soms tot in het triviale toe.
Deze details moeten bewijzen dat iets echt waar is.

… is vaak geschreven in de derde persoon.
Door het gebruik van woorden als ‘hem’ of ‘zij’ wil de leugenaar een afstand scheppen tussen zichzelf en zijn leugen.

… omvat doorgedreven vaagheid en negatieve woorden.
Omdat de schrijver zich oncomfortabel voelt in zijn oneerlijkheid, neemt hij vaak zijn toevlucht tot woorden als ‘verdrietig’, ‘ongelukkig’ of ‘doodmoe’.

… is karig met causale verbanden.
Want woorden zoals ‘waardoor’ of ‘doordat’ duiden op een oorzaak en kunnen zo tot de ontmaskering leiden.

… bevat zintuiglijke termen.
Door het gebruik van termen zoals ‘horen’ en ‘zien’ wordt geprobeerd het verhaal dat verteld wordt nog geloofwaardiger te maken.

Wees dus op je hoede als je bovenstaande kenmerken herkent in een e-mail! De afzender probeert je misschien wel in het ootje te nemen ...

(jn) 

Meer info over Collega's , Teamwork , E-mail

13/10/2010