Hoe met Facebook en Twitter je boterham verdienen?

Social media: Facebook en Twitter
Een social media expert blijft niet in een hoekje voor zijn computer zitten. Hij of zij dringt door tot diep in de organisatie.

Steeds meer bedrijven ontdekken de sociale media. Meer zelfs, ze werven er heuse experts voor aan: social media managers. Maar wie zijn die zelfverklaarde meester-twitteraars, en vooral, hoe word je er zelf een?

De Nederlandse Social Media Monitor registreerde het voorbije jaar een verdubbeling van de merkenactiviteit in social media. De meest ingezette netwerken zijn Twitter, LinkedIn en YouTube, maar ook Facebook kent een groeiend aantal professionele gebruikers. Social media worden vooral gebruikt voor marketing, pr, service en verkoop. En samen met het succes groeit ook de professionalisering. De merken die online scoren, houden er een bewuste strategie, doordachte doelstellingen en een social media manager op na.

Chief social media officer

Toen Philippe Borremans in juni vorig jaar chief social media officer werd bij de Van Marcke Groep was dat een unicum voor een Belgische familiale bedrijvengroep. Als csmo (?) is hij er verantwoordelijk voor alle interne en externe onlinecommunicatie en het gebruik van sociale media binnen de bedrijven van de groep.

"Onlinecommunicatie en sociale media worden cruciaal voor interne samenwerking en externe relaties", zegt Caroline Van Marcke, bestuurder van de Van Marcke Groep. "Daarom hebben we beslist ze een fundamentele plaats te geven in onze dienstverleningsstrategie naar klanten, zakenpartners en werknemers."

Ondertussen springen steeds meer ondernemingen op de kar van de sociale media. Onder hen ook pr-bedrijf Oona dat vier maanden geleden een social media manager aanwierf voor België en net één voor Nederland. "Als pr-bureau zijn we de schakel tussen de media en de merken", verklaart zaakvoerder Werner De Smet zijn keuze. "Het medialandschap verandert sterk en het belang van social media is sterk toegenomen. We wilden een specialist in huis nemen die onze accountmanagers bijstaat om zo goed mogelijk relevante content in social media op te nemen. Dat is Marie Lemaître geworden, die bij ons stage deed en een thesis maakte over social media in België. Die was zo goed, dat ze meteen aan de slag kon als social media manager."

Strategische functie

Heleen Van Lier, experte in social media bij de Nederlandse Volkskrant, herkent het verhaal: "Ik ben hier ook ingerold vanuit mijn persoonlijke interesse en had al een heel netwerk uitgebouwd via social media. Drie jaar geleden was ik een van de eersten op Twitter, en ik had al uitgebreide ervaring met het Nederlandse sociale netwerk Hyves. Ik kon aantonen dat sociale media een belangrijk hulpmiddel zijn om nieuws te vinden of oproepen te doen om bijvoorbeeld gedupeerden te vinden van een bank die failliet is gegaan. Daarmee overtuigde ik mijn hoofdredacteur hiervoor een functie in het leven te roepen. Het werkt niet als een bedrijf tegen de werknemers zegt ‘doe maar iets met social media’. Je moet de juiste toon vinden om het bedrijf op een consistente manier te vertegenwoordigen."

Ook Aurelie Valstat, online communication manager bij Eurocontrol, kon haar baas overtuigen om op een strategische manier gebruik te maken van media als LinkedIn of Youtube. "Ik zag social media al als een goede marketingtool, maar intussen gebruiken we ze ook voor promotie en community engagement, rekrutering, om concurrenten en partners op te volgen en voor marketing- en communicatiedoeleinden. Vroeger was communicatie eenrichtingsverkeer, vandaag is de mens aan de andere kant van de lijn meer betrokken. Omwille van dat voortdurende contact met klanten en consumenten heb je een sterke professionele ethiek en tact nodig. De afstand is immers veel korter geworden."

Communicatie in de breedste zin van het woord

"Aanvankelijk begonnen vooral mensen die zich in hun vrije tijd bezighielden met sociale media daar op kleine schaal gebruik van te maken voor het bedrijf", vertelt Steven Van Belleghem, managing partner van onderzoeksbureau InSites Consulting en schrijver van het boek The conversation manager. "Nu toepassingen als Facebook en Twitter sterk zijn doorgebroken, beginnen ze op de radar te komen van het midden- en topmanagement. De hype rond sociale media heeft impact op alle afdelingen in de organisatie en moet dus op strategisch en soms zelfs directieniveau beheerd worden door wat ik een conversation manager noem. De functie is veel strategischer geworden dan aanvankelijk gedacht."

Volgens Van Belleghem is een goede social media manager iemand die de vaardigheid bezit om aan communicatie te doen in de breedste zin van het woord. "Hij of zij moet over een vlotte pen beschikken, maar ook goed communiceren op een empathische, begripvolle, efficiënte manier."

Niet in een hoekje

Een ideale social media expert blijft bovendien niet in een hoekje voor zijn computer zitten, maar dringt door tot diep in de organisatie. "Daarbovenop moet hij marketinginzicht en expertise hebben, want hij draagt een grote commerciële verantwoordelijkheid. In sociale media krijgt hij overigens ook dikwijls met marketeers te maken, en dan helpt het er verstand van en ervaring mee te hebben."

Naast al het bovenstaande moet de social media expert in al zijn communicatie-uitingen een verhaallijn en synthese kunnen brengen, en de bredere context zien. "In plaats van beslissingen te nemen op basis van één tweet op Twitter moet hij een bredere synthese maken van al wat hij vindt op sociale media, en dat weten te vertalen; intern naar de communicatie- en marketingmensen en extern naar andere stakeholders", aldus Van Belleghem.

Maar het grote verschil wordt gemaakt door de combinatie van digitale skills en menselijke attitude. "Openstaan voor nieuwe technologieën, een empathische geest en begrip voor medewerkers die niet sterk geloven in sociale netwerken zijn onmisbaar. Net als gepassioneerde ingesteldheid en het vinden van het evenwicht tussen rationele zakencijfers en de vaak emotionele reacties van de consument."

(bvdb) 

Meer info over Sociale media , Jobs met toekomst

09/09/2010