Hoe medewerkers aantrekken? De flop 10 én top 10 in de huidige arbeidsmarkt

"Bedrijven bepalen zelf hoe ze zich wapenen in de War for Talent." (Erik Colemonts, partner van Motmans en Partners)

Vandaag is het heel duidelijk waar economen, sociologen en demografen ons al jaren voor verwittigen: de War for Talent.... Haast elk groeibedrijf klaagt over de moeilijkheid om mensen te vinden. In Limburg geeft 76% aan dat de vacatures moeilijk ingevuld worden. De lijst met knelpuntberoepen wordt alsmaar langer, een gevolg van de beperkte scholingsgraad bij een aanzienlijk deel van de werkzoekenden. Belangrijker echter, is de vraag hoe we ermee omgaan. Jobat vroeg het aan arbeidsmarktexpert Erik Colemonts, partner van het search- en selectiekantoor Motmans en Partners.

"Op langere termijn zullen de knelpuntberoepen ten dele worden opgeheven door technologische evoluties", weet Erik Colemonts. "Vandaag zoekt elke transporteur chauffeurs, morgen zullen vrachtwagens autonoom rijden. Een accountant vinden is vandaag geen evidentie. Artificiële intelligentie zal de job morgen ten dele overnemen. De vraag naar verkopers is vandaag veel groter dan het aanbod. E-commerce zal het verkoopproces toenemend 'depersonaliseren'. Ooit… Vandaag echter is het tekort aan arbeidskrachten nergens in Europa zo knellend als in België. Enkel Tsjechië doet ons concurrentie aan."

Er zijn in Vlaanderen 202.000 werklozen. "Daarmee kunnen alle openstaande vacatures ingevuld worden", rekent Colemonts. "De paradox oplossen is echter onmogelijk. Zelfs een krachtig activeringsbeleid en herscholing zullen geen soelaas brengen. De scholingsgraad is dé beperkende factor, want meer dan 80% van de werklozen is niet of beperkt geschoold. Er is dus niet zozeer een gebrek aan mensen, wel aan arbeidskrachten met het juiste opleidingsniveau en de juiste competenties."Is er dan geen oplossing? "Zeker, maar niet echt fundamenteel. De vacature zal meestal worden ingevuld door iemand die al elders aan de slag is. En zo wordt daar weer een nieuw gat gecreëerd..."

Volgens Erik Colemonts kunnen de bedrijven zelf een belangrijke rol spelen in de War for Talent. Hij geeft een top 10 van de tops en flops.

FLOP 1: Dweilen met de kraan open / TOP 1: Koester wat je hebt

"Te weinig bedrijven hebben oog voor het eigen potentieel. De makkelijkste manier om ‘nieuwe’ mensen te vinden, is bestaand personeel nieuwe uitdagingen te geven. Een potentieel- en ontwikkelingsassessment levert vaak interessante conclusies op. En… je voorkomt dat medewerkers extern op zoek moeten gaan."

FLOP 2: Marketing is alleen voor klanten / TOP 2: Creëer een digital employer brand

"Iedereen kijkt naar TripAdvisor als hij een restaurant boekt. Kandidaten gaan net zozeer op zoek naar uw bedrijfscultuur, de sfeer,… Uw bestaande medewerkers zijn online uw beste ambassadeurs. Of net niet… "

FLOP 3: Zelfoverschatting / TOP 3: Wees realistisch

"Hoe interessant uw vacature ook is, er zijn mogelijk nóg grotere bedrijven op zoek, met meer doorgroeimogelijkheden, nóg interessantere waardeproposities of uitgebreidere salarispakketten…. Waarom zou die veelbelovende jonge ingenieur voor uw bedrijf kiezen?"

FLOP 4: Houd u aan uw principes / TOP 4: Gebruik mentale flexibiliteit

"De vijver is maar zo groot als uw criteria het toelaten! Is thuiswerk echt zo’n probleem? Is een vrije dag op woensdag zo onoverkomelijk? Kan er echt niet gestopt worden voordat de crèche sluit? De wensdroom ‘ze zullen zich nog wel aanpassen’ gaat niet vervuld worden, vrezen wij…"

FLOP 5: Zoek het schaap met 5 poten / TOP 5: Werf potentieel aan

"Vraag je af welke poten écht cruciaal zijn. Te vaak wordt een oplossing gezocht die onmiddellijk inpasbaar is. Waarom niet kijken naar het intrinsiek potentieel en de wil om te slagen? Een sector, product of taal kan je leren."

FLOP 6: Vijftig is niet flexibel / TOP 6: Verlaat de mantra van de jeugd

"Ondanks het stijgend aantal werkende 50-plussers in België, is onze werkzaamheidsgraad in die leeftijdscategorie nog steeds veel lager dan in onze buurlanden. Het moet jong en strak zijn. Veel waardevolle ervaring en gemotiveerd potentieel wordt prematuur opzij geschoven. Nochtans… hoe ouder, hoe stabieler!"

FLOP 7: Wees achterdochtig / TOP 7: Gebruik sollicitatiegesprekken als marketingtool

"Jobadvertenties zijn vaak een opsomming van wat het bedrijf verwacht. Sollicitatiegesprekken gaan kritisch op zoek naar verborgen gebreken. Let op: goede kandidaten hebben vandaag keuze zat. Wees authentiek, maak duidelijk wat uw bedrijf te bieden heeft. Niet iedereen zoekt meer loon of verticale doorgroeimogelijkheden."

FLOP 8: Rigide salaris en car policy / TOP 8: Voor een gemiddelde werf je geen topper aan

"Salarisstudies geven aan of uw verloningssysteem in lijn is met het marktgemiddelde. In de zoektocht naar nieuwe medewerkers zijn ze een foute leidraad. U neemt geen vrede met een gemiddeld profiel? Dan zal u ook een bovengemiddeld salaris of bedrijfswagen moeten bieden."

FLOP 9: Alles of niks / TOP 9: Shared resources

"Gebruik en bezit worden maatschappelijk meer en meer losgekoppeld. Delen wordt het nieuwe hebben. Werknemers zijn vaak op zoek naar afwisseling. Het aantal zelfstandigen op jonge leeftijd groeit met de dag. Projectwerk wordt alsmaar belangrijker. Misschien niet evident, maar heb je die productmanager echt full time nodig?"

FLOP 10: Neem je tijd / TOP 10: Handel!

"Het tafeltje op het terras met zeezicht is snel ingenomen. Wie eerst komt, eerst maalt. Dat is bij rekrutering niet anders..."

(km) - Foto: Karel Hemerijckx 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Waarom vind ik moeilijk een job?

05/03/2018