Hoe maak je de jeugd warm voor wetenschap en techniek?

“Niet iedereen moet ingenieur worden.” (Sofie Stoop, RVO-Society)

Vanuit de gebouwen van Imec in Leuven wil RVO-Society jongeren warm maken voor techniek en wetenschappen. Via ervaringsgerichte projecten leren jongeren van vijf tot vijfentwintig welke invloed techniek op ons leven heeft, en hoe het tot een betere wereld kan leiden.

De RVO in de naam van RVO-Society verwijst naar Roger Van Overstraeten, de in 1999 overleden oprichter van het Leuvens onderzoeksinstituut Imec. RVO-Society ontwikkelt al vijftien jaar projecten en educatief materiaal over technologie en exacte wetenschappen – tegenwoordig meestal aangeduid met de Engelse afkorting STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

"Ons einddoel is jongeren zin geven in technologie en wetenschappen en hen oriënteren bij hun studiekeuze voor een STEM-richting", zegt Sofie Stoop van RVO-Society. "We willen vooral alle jongeren 'wetenschappelijke geletterdheid' bijbrengen. Niet iedereen moet ingenieur worden, maar iedere jongere zou wel voldoende moeten weten over technologie en wetenschappen om te begrijpen welke impact die op ons leven hebben. Alleen zo kunnen ze er met kennis van zaken een mening over vormen."

Secundair onderwijs

In het secundair onderwijs ligt de klemtoon op het aanleren van ingenieursvaardigheden en onderzoeksattitudes, zoals in het nieuwe project Drone-Age (zie hiernaast). Heel wat projecten van RVO-Society zijn gericht op duurzaamheid. Dit thema wordt altijd gelinkt met de leefwereld van de jongeren. Een goed voorbeeld is PlanetWatch. Leerlingen van de eerste en tweede graad secundair gaan op zoek naar bladeren van een es of esdoorn, die een goede indicator zijn voor de luchtkwaliteit. De resultaten van hun experimenten publiceren ze op een website die de luchtkwaliteit toont op een gedetailleerde digitale kaart.

Voor het tweede luik van het project, PlanetChange, kunnen scholen acties opzetten zoals carpoolen of het gebruik van alternatieve vervoermiddelen. Hiervoor werkt RVO-Society samen met MOS (het vroegere 'Milieuzorg Op School', een programma van de Vlaamse overheid). Bedrijven kunnen hun personeel aanmoedigen om PlanetWatch in de scholen van hun kinderen te introduceren, en de kosten van de experimenten (100 euro per klas) te sponsoren. Google en Imec schaarden zich al achter dit initiatief.

Hoger onderwijs

In het hoger onderwijs lopen projecten over innovatie op maat van de zorgsector. De Cera Award zet ‘technische’ profielen voor een eindwerk of ontwerpopdracht aan het werk in een socialprofitorganisatie. Het project Care Full Technology laat professionele bachelorstudenten uit zorg, techniek en business samenwerken. In beide projecten ligt de focus op competentievorming. ‘Techneuten’ worden uitgedaagd om te communiceren in een verstaanbare taal en hun oplossing aan te passen aan de eisen van de gebruiker in de zorg. Zo doen studenten ondernemerszin, zin voor initiatief, communicatieve, sociale en creatieve vaardigheden op – competenties die zeer gevraagd zijn op de arbeidsmarkt, weet Sofie Stoop.

RVO-Society biedt ook nascholing voor leerkrachten. Kleuterleidsters leren bijvoorbeeld in hun klas een techniekhoek opzetten waarin kleuters vertrouwd geraken met techniek. In 2014 bereikte RVO-Society meer dan duizend leerkrachten en studenten lerarenopleiding, die de passie voor wetenschap zullen doorgeven aan hun leerlingen. Bijna tweeduizend jongeren namen deel aan een opleiding, workshop of kamp.

(wv)

Meer info over Welke job past bij mij? , Opleidingen , Diploma's , ICT , Energiesector , Jobs met toekomst , Persoonlijke ontwikkeling

29/09/2015