Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

Hoe laat jij je cv een verhaal vertellen?

Wil je absoluut die ene job te pakken krijgen? Dan moet je opvallen tussen alle andere kandidaten. Een saai cv vol spelfouten en weinig persoonlijkheid zal je daar absoluut niet bij helpen. De gouden regel voor een goed cv: een boeiende verhaallijn.

Geen enkele werkgever neemt graag aan het einde van de dag een hele stapel cv’s door. Een spannende thriller of een prachtige roman daarentegen wel. Je kunt natuurlijk niet je levensverhaal vertellen aan de hand van fictieve personages en gebeurtenissen, maar door te werken met opsommingstekens en actieve werkwoorden, maak je je cv een stuk interessanter. En dat doe je zo!

1. Begin met een samenvatting

Het beste wat je kunt doen, is meteen met de deur in huis vallen door te beginnen met iets dat relevant is voor de functie in kwestie. Af en toe past je meest recente ervaring perfect in het plaatje, maar in de meeste gevallen vat je best de hoogtepunten uit je hele carrière samen in een aantal lijnen.

Ben je pas afgestudeerd en heb je nog geen relevante ervaring? Dan kun je maar beter je vaardigheden opsommen. Zo houdt de lezer die makkelijk in gedachte terwijl hij of zij de rest van je cv doorneemt.

2. Denk out of the box

Niet iedereen legt een mooie, rechte weg af. Heb je bijvoorbeeld grafische opdrachten uitgevoerd in combinatie met een job in de verkoopsector? Dan kan het chronologisch opsommen van je ervaring er al snel slordig uitzien. De oplossing? Je ervaring opsplitsen in twee verschillende categorieën: ontwerp en verkoop. Alleen zo kun je op een overzichtelijke manier weergeven welke ervaring je al hebt opgedaan. Wees dus niet bang om van het standaardformaat af te stappen en een alternatief te bedenken om je verhaal beter te kunnen vertellen.

3. Vergeet je minder relevante ervaringen niet

De ene baan is de andere niet, maar dat wil niet zeggen dat je voor beide jobs niet dezelfde kwaliteiten nodig hebt. Was je eerst aan het werk als marketingspecialist, koos je daarna voor een job als projectmanager en wil je nu graag aan de slag in een totaal andere sector? Leg de link tussen alle jobs door op zoek te gaan naar kwaliteiten die je overal nodig hebt. Zoals teamwork bijvoorbeeld, of goede communicatieskills. Zo maak je een duidelijke en relevante overgang van de ene ervaring naar de andere.

Als je al deze stappen hebt gevolgd, vertelt je cv niet alleen wat je kwaliteiten zijn, maar is die ook intrigerend genoeg zodat de werkgever of personeelsverantwoordelijke niet anders kan dan contact met je opnemen. En zo ligt die nieuwe job echt binnen handbereik.

(dt/em) - Bron: The Muse 

23 juli 2018

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook