Hoe kleding je carrière kan beïnvloeden

Van New York over Brussel tot Mumbai: voor heel wat werknemers, zeker in hogere posities, is het klassieke pak met das nog altijd hét werkuniform bij uitstek. Niet verwonderlijk, want een pak straalt degelijkheid en betrouwbaarheid uit en dwingt respect af. Al mag de das soms ook wel uit. “Het is niet de bedoeling dat we op sandalen verschijnen”, stelt Wim Stockx, een salesmanager uit Boutersem.

3 november 2016

Delen

“Laat die hele dure merken maar thuis. Zoiets wekt vooral jaloezie op.” (Tv-styliste Lien Degol)

Dat formele kleding echt wel iets doet met een mens, is geen fabeltje, maar is zelfs wetenschappelijk bewezen. Uit een studie van psychologieprofessor Abraham Rutchick (California State University) blijkt dat mensen die een kostuum dragen zich machtiger voelen en op een andere manier naar de wereld kijken. Ze houden zich meer bezig met de grote lijnen en minder met de kleine details, net zoals blijkbaar van iemand met een hoge functie verwacht wordt.

Casual chic

Wim Stockx, salesmanager bij liftfabrikant Schindler in Brussel, gaat meestal vrij formeel gekleed naar het werk, niet zelden in pak en das dus. “Dat is geen echte verplichting”, zegt hij. “In ons arbeidsreglement staat bijvoorbeeld alleen dat we er ‘verzorgd’ moeten bijlopen en dat het dus niet de bedoeling is dat we op sandalen verschijnen. Maar veel collega’s in mijn team kiezen er toch voor om op zijn minst casual chic voor de dag te komen.”

Casual chic wil zeggen dat er bijvoorbeeld wel een kostuumvest en een wit hemd wordt gedragen, maar dat de das achterwege blijft. Zo kom je toch formeel naar de werkvloer, zonder dat het een al te stijve bedoening wordt. “Vroeger zag je nog meer dassen dan tegenwoordig,” zegt Stockx, “maar bijvoorbeeld in de zomer, als het echt warm is, is dat ook niet zo comfortabel om te dragen. Het hangt natuurlijk ook wel van de omstandigheden af wat ik draag. Als ik een belangrijke klant ontmoet op een officiële gelegenheid, dan kies ik toch wel voor pak en das. Ook als ik bijvoorbeeld met iemand voor de allereerste keer een afspraak heb. Als we mekaar al tien keer gezien hebben, dan kan het weleens zijn dat ik wat losser gekleed ga. Zoiets moet je ook een beetje aanvoelen, natuurlijk.”

Casual friday

Het heeft er ook mee te maken welke positie je in het bedrijf bekleedt, zegt Stockx. Mensen die een pure binnenfunctie hebben en nooit met klanten in contact komen, gaan meestal wat losser gekleed. “Daar zie je inderdaad wel meer jeans en polo’s, ja. Onze directieleden daarentegen kiezen dan weer bijna altijd de facto voor pak en das. Tja, wij zijn een Zwitsers bedrijf, misschien zijn wij daar nog wat klassieker in (lacht). Ook zoiets als Casual friday (op de laatste werkdag van de week komt iedereen in jeans, red.), dat kennen wij niet. Dat lijkt me vooral een Amerikaans fenomeen.”

Blijft natuurlijk de vraag: kan een juiste kledingkeuze je carrière gunstig beïnvloeden? De bekende tv-styliste Lien Degol (die De juiste look op het werk schreef) is overtuigd van wel. “Neem nu solliciteren”, zegt ze. “Vroeger was er werk genoeg, toen maakte het bij wijze van spreken niet uit wat je aantrok, die job had je sowieso. Dat is nu niet meer zo. Een mooie, verzorgde outfit kan wel degelijk het verschil maken.”

Degol spreekt uit eigen ervaring. “Ik heb op televisie heel lang alleen maar werk achter de schermen gedaan. Ik kwam dus meestal in een slobbertrui en op sneakers opdagen. Op een gegeven moment heb ik beslist dat ik meer wilde. Wel, zoiets heb ik alleen maar kunnen bereiken, omdat ik toen beslist heb om mij te gaan ‘verkleden’ als Lien Degol.”

Geen designertas

Met de prijs van je kleding heeft zoiets zelfs weinig te maken, zegt de styliste. Hoe duurder, hoe beter, gaat zeker niet op. “Het hoeft absoluut niet duur te zijn om goed te zijn. Wat wel telt, is dat je laat zien dat je je best hebt gedaan, dat je erover hebt nagedacht en dat je niet meteen het eerste het beste hebt aangetrokken wat je in je kast vond.”

Zeker voor vrouwen raadt Degol zelfs uitdrukkelijk af om opzichtig duur te gaan werken. “Laat die hele dure merken en die designer-handtas maar thuis. Zoiets wekt vooral jaloezie op. De collega’s zullen je waarschijnlijk een stuk minder serieus nemen en vooral denken dat je een rijke echtgenoot hebt. Dat klinkt hard, maar zo werkt het.”

(fp) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.