Hoe kan ik bureaumateriaal aftrekken van de belastingen?

Als ik mijn bureau gebruik voor het werk, mag ik deze dan volledig afschrijven? En geldt deze regeling ook voor tweedehands gekochte meubelen? That’s the question …

26 juni 2018

Delen

thuisbureau

Wanneer je een bureau gebruikt voor je werk, kan je dit afschrijven. Gemengde kosten - d.w.z. kosten gedaan deels voor de beroepswerkzaamheid, deels voor privédoeleinden - moeten gesplitst worden: alleen dat deel van de kosten dat betrekking heeft op de beroepsactiviteit mag worden afgetrokken. Als je het bureau dus ook privé gebruikt, is een opsplitsing noodzakelijk.

Werkelijke verkoopwaarde

De afschrijvingen worden berekend op de aanschaffings- of beleggingswaarde van de afschrijfbare bestanddelen. Het mag ook om tweedehandse goederen gaan. Zelfs goederen die kosteloos werden verkregen, bijvoorbeeld via schenking, kunnen worden afgeschreven.

De afschrijvingsbasis is in dat geval de beleggingswaarde of de inbrengwaarde. Dit is de prijs die men voor de aankoop van het betrokken goed op de markt zou moeten betalen: de werkelijke verkoopwaarde.

Hoe bepalen?

Om die marktwaarde te bepalen, kan volgens de rulingcommissie worden gebruik gemaakt van internetveilingsites. Als afschrijvingsbasis kan je dus de effectief betaalde prijs voor de aankoop van het tweedehands bureau gebruiken. Heb je het bureau gekregen, dan kan je je baseren op de werkelijke verkoopwaarde.

Voor meubilair wordt trouwens een afschrijvingspercentage van 10% als normaal beschouwd.

(ar) - Bron: standard.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.