Hoe hoger je loon, hoe minder je slaapt

Een hoger loon mag je financieel dan misschien beter uitkomen, maar vraag jezelf zeker ook af wat je nachtrust je waard is ...

Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen meer verdienen en een slechte nachtrust of slaaptekort. Zo zouden mensen met de hoogste inkomens het gemiddeld met 40 minuten minder slaap moeten doen dan mensen met de laagste inkomens.

Niet gezond

Ergens is dit een normaal fenomeen, want hoe meer je kunt verdienen met werken, hoe meer je geneigd zal zijn om wat minder te slapen en wat meer overuren te doen.

Toch is dit natuurlijk geen gezonde zet en werkt een slaaptekort uiteindelijk tegen je eigen gezondheid en productiviteit in. Slaap je bijvoorbeeld minder dan 6 uur dan maak je meer kans op cognitieve problemen.

TV kijken

Naast de feitelijke arbeid zelf, zorgt ook pendelen voor een slechte nachtrust. Net zoals ’s ochtends extra tijd maken voor je naar het werk vertrekt om uitgebreid te ontbijten, te sporten of nog even televisie te kijken.

Hoewel vooral dat laatste ook gezonde voordelen heeft en vaak aangeraden wordt, is het toch niet ideaal voor iemand met een slaapachterstand. Die activiteiten zorgen ervoor dat je minder lang kan slapen, je een wekker moet zetten en dus vaak niet op een natuurlijke manier kan uitrusten. Kijk je voor het slapen ook nog naar televisie bij wijze van ontspanning? Dan kan dat ook zorgen voor een minder comfortabele slaap.

Beperk dus je televisietijd ‘s avonds, zorg voor een kortere routine om naar je werk te vertrekken en probeer zo dicht mogelijk bij je werkplaats te wonen, zodat je pendeltijd korter wordt.

Je loon mag dan wel hoger liggen, voldoende slaap is onbetaalbaar.

(sjv) – Bron : Hrsquare.be 

Meer info over Meer/minder verdienen , Stress , Workaholics , Ontspanning , Evenwicht werk-privé , Gezondheid , Persoonlijke ontwikkeling

22/08/2017