Hoe hoger je loon, hoe minder/slechter je slaapt

Een hoger loon mag je financieel dan misschien beter uitkomen, maar vraag jezelf zeker ook af wat je nachtrust jou waard is ...

4 april 2018

Delen

Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen meer verdienen en een slechte nachtrust of slaaptekort. Zo zouden mensen met de hoogste inkomens het gemiddeld met 40 minuten minder slaap moeten doen dan mensen met de laagste inkomens.

Niet gezond

Ergens is dit een normaal fenomeen, want hoe meer je kunt verdienen met werken, hoe meer je geneigd zal zijn om wat minder te slapen en wat meer overuren te doen.

Toch is dit natuurlijk geen gezonde zet en werkt een slaaptekort uiteindelijk tegen je eigen gezondheid én productiviteit in. Slaap je bijvoorbeeld minder dan 6 uur dan maak je meer kans op cognitieve problemen, loop je meer gevaar in het verkeer, en word je sneller ziek.

Als geld je grootste motivator is, dan zal je sneller stress hebben als er iets tussen jou en je financiële doel komt. Je kan het blijven najagen en steeds denken dat je niet voldoende hebt. Misschien word je daardoor ook rusteloos in je slaap, omdat je blijft denken aan het geld dat je ondertussen verliest of niet verdient. Workaholics nemen hun werk mee naar bed, weet je wel.

Vaag

Een hoog loon wil in dit geval niet altijd zeggen dat je rijk bent, gewoon dat je veel verdient en vaak ook veel moet werken om aan dat bedrag te komen. Soms uit noodzaak. De mensen die het minste slapen, zijn namelijk ook de mensen die twee jobs moeten uitoefenen om hun familie te ondersteunen.

Welke factoren spelen uiteindelijk een rol in het evenwicht tussen loon en slaap? Werken welstellende personen later door, waardoor ze minder slapen? Werkt iemand die anders op de armoedegrens zou balanceren meer om de eindjes aan elkaar te knopen? Of lijkt het alsof grootverdieners minder slapen, omdat werkloze mensen meer tijd hebben om te slapen of mensen die geen hoog loon nastreven meer tijd maken voor een dutje?

Veel zal steeds terugkomen op prioriteiten en mogelijkheden.

TV kijken

Naast de feitelijke arbeid zelf, zorgt ook pendelen voor een slechte nachtrust. Net zoals ’s ochtends extra tijd maken voor je naar het werk vertrekt om uitgebreid te ontbijten en je klaar te maken, te sporten of nog even televisie te kijken.

Hoewel vooral tijd maken voor een uitgebreid ontbijt ook gezonde voordelen heeft en vaak aangeraden wordt, is het toch niet ideaal voor iemand met een slaapachterstand. Die activiteiten zorgen ervoor dat je minder lang kan slapen, je een wekker moet zetten en dus vaak niet op een natuurlijke manier kan uitrusten. Kijk je voor het slapen ook nog naar televisie bij wijze van ontspanning? Dan kan dat ook zorgen voor een minder comfortabele slaap. Zet ook je smartphone uit om zowel blauw licht te vermijden als opdringerige berichtjes van collega's. Hou je slaap en je werk gescheiden. Respecteer je rust.

Beperk dus je televisietijd ‘s avonds, zorg voor een kortere routine om naar je werk te vertrekken en probeer zo dicht mogelijk bij je werkplaats te wonen, zodat je pendeltijd korter wordt.

Je loon mag dan wel hoger liggen, voldoende slaap is onbetaalbaar. Dutje doen dan maar?

(sjv) - Bron : Hrsquare.be / The New York Times / MedCityNews 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.