Go for happy
Vorige

1 van 708

Volgende
Volgend artikel:

Doe de zelfzorgtest: je werk of je leven?

Hoe elke organisatie een geweldige werkplek kan worden

“Onze medewerkers zijn onze grootste troef.” (Efy Morren, HR-manager bij McDonald’s Belgium op de uitreiking van Great Place To Work)
Schoenen Torfs en softwarebedrijf EASI zijn door hun eigen medewerkers uitgeroepen tot ‘beste werkplek’. Opvallend bij de jaarlijkse verkiezing van Great Place To Work is dat op het eerste gezicht minder evidente werkgevers goed scoren. Of men nu schoenen of hamburgers verkoopt, of behoort tot de nonprofitsector: elke organisatie kan een geweldige plek om te werken worden.
Efy Morren op de uitreiking van Great Place To Work 2017
“Onze medewerkers zijn onze grootste troef.” (Efy Morren, HR-manager bij McDonald’s Belgium op de uitreiking van Great Place To Work)

Het Great Place to Work-onderzoek, uitgevoerd door Vlerick Business School en het internationale Great Place to Work Instituut in samenwerking met Jobat en MARK Magazine, laat de eigen werknemers grotendeels het eindresultaat bepalen.

Voor het vierde jaar op rij mocht Torfs de eerste prijs bij de grote bedrijven in ontvangst nemen. Al doken er ook verrassende namen op. Een goed voorbeeld is Thuiszorg Vleminckveld, dat op de derde plaats eindigde in de categorie van kleine bedrijven. De zorginstelling, waar bedrijfswagens en bonussen niet aan de orde zijn, bewijst dat materiële beloningen niet bepalend zijn om een geweldige werkplek te worden. “Er is geen rechtstreekse relatie tussen het loon dat je je personeel geeft en de kans om hoog te eindigen in deze lijst”, aldus Vlerick-professor Dirk Buyens. Maar wat dan wel?

1. Zet de mens centraal

Dat is de rode draad bij elke winnaar. Bij Torfs hebben ze twee woorden om hun succes te verklaren: liefde en mildheid. Medewerkers zijn ‘mens’ voor ze ‘personeel’ zijn. Ze laten hun persoonlijkheid en soms ook kwetsbaarheid niet achter zodra ze een organisatie binnenkomen. Hier moet ruimte,respect en waardering voor zijn, zo klinkt het.

Ook bij McDonald’s, op de tweede plaats geëindigd bij de grote bedrijven, horen we een gelijkaardig antwoord. “Wij kunnen nog wel de beste producten hebben, als onze mensen de klanten niet elke dag met een glimlach ontvangen, staan we nergens”, vertelt Efy Morren, HR-manager bij McDonald’s Belgium. “Onze medewerkers zijn onze grootste troef.”

De vraag is: wat betekent die centrale aandacht voor medewerkers in de dagelijkse realiteit? Vlerick Business School en het Great Place to Work Instituut detecteerden alvast een aantal domeinen waarin werkplekken duidelijk het verschil maken. Zo schakelden deze organisaties bijvoorbeeld hun eigen medewerkers in bij de zoektocht naar nieuw talent. “Wij telden dit jaar veertien ‘Best Workplaces’ die een rekruteringscampagne of video maakten met daarin hun medewerkers in de hoofdrol”, illustreert Dirk Buyens.

Een ander domein waarin Best Workplaces zich onderscheiden, is het creëren van een gemeenschaps-of familiegevoel, zowel op organisatie- als op teamniveau. “Zo’n 90 procent van de medewerkers in Best Workplaces ervaart een dergelijk familiegevoel, terwijl dit slechts bij 70 procent van de medewerkers het geval is in andere organisaties.”

Ook op het domein van belonen, is er een duidelijke trend te merken. “Veel mensen denken dan aan salarissen en bonussen, maar een ‘Best workplace’ vult zoiets ook vaak anders in. Bijvoorbeeld door het verstrekken van gezonde maaltijden tijdens de lunch. Of het organiseren van trips of zelfs het aanbieden van professionele massage aan het personeel.”

2. Geef (en win) vertrouwen

Dit gaat terug naar de kern van het Great Place to Work-onderzoek, waarbij drie elementen cruciaal zijn. “Het vertrouwen van de werknemers in hun management, de trots van de werknemers over de organisatie en ten derde het plezier dat ze beleven op de werkvloer”, zo somt Dirk Buyens op.

Great Place to Work kijkt naar organisaties doorheen twee lenzen. De drie elementen van vertrouwen, trots en collegialiteit onderzoekt men aan de hand van een medewerkersbevraging. Die resultaten worden aangevuld met een analyse van het personeelsbeleid via een enquête bij management en HR, al telt die maar voor een derde mee in de eindscore. “De stem van de medewerkers weegt dus het zwaarst door”, benadrukt Buyens.” Vooral vertrouwen tussen werkgever en medewerker speelt een grote rol. “Vertrouwen is de basis van elke organisatie.”

Resultaten Best Workplaces 2017

Top 3 – Meer dan 500 medewerkers:

  1. Torfs
  2. McDonald’s
  3. Accent

Top 3 – Minder dan 500 medewerkers:

  1. EASI
  2. AE
  3. Thuiszorg Vleminckvel

Special awards:

  1. Special Award Well-Being: Thuiszorg Vleminckveld
  2. Special Award Employee Involvement: Protime
  3. Special Award Innovative Hiring Practices: Accent

(wv)

21 maart 2017
Anderen bekeken ook