Hoe doe je iedereen luisteren?

spreken vs. luisteren

Wil je succesvol communiceren met je collega’s of baas? Dan telt niet alleen wat je zegt. Hoe je de boodschap overbrengt, is ook van belang.

In je werkomgeving is communiceren van cruciaal belang. De dingen duidelijk verwoorden, weten hoe je iets tegen iemand moet zeggen of de aandacht van iemand vasthouden, kan je gelukkig leren. Zij het in een gewoon face-to-face gesprek of bij een presentatie, met volgende tips kan je je spraakvaardigheden aanzienlijk verscherpen:

  1. Volume
    Het volume van je stem blijkt volgens onderzoek meer impact te hebben op de respons van je toehoorders dan wat je zegt. In een overleg met drie medewerkers praat je best zachter dan tijdens een presentatie voor tien collega’s.
  2. Pauze
    Meer is niet beter. Ratel niet over de bijzaken die je luisteraar niet moet en wil horen. Een duidelijke boodschap is gestructureerd en bevat voldoende pauzes. Traag genoeg spreken helpt ook om de boodschap efficiënt over te brengen.
  3. Maak contact
    Kijk je gesprekspartner aan. Zo merk je of je boodschap aankomt. Oogcontact vergroot eveneens het vertrouwen waardoor tweerichtingsverkeer vlotter op gang komt in het gesprek.
  4. Straal zelfvertrouwen uit
    Een indruk is snel gemaakt. Welgeteld binnen de zeven seconden. Nog voordat je begint te speechen kan je de aandacht trekken door zelfvertrouwen uit te stralen. Let op je lichaamshouding. Iemand met hangende schouders krijgt geen oprechte aandacht.
  5. Beperk hulpmiddelen
    Bij een standaardpresentatie horen tegenwoordig PowerPointslides. Vergeet niet dat deze slechts een hulpmiddel zijn. Wordt je toelichting er niet door versterkt? Laat ze dan links liggen. Een persoonlijk gesprek blijft ten slotte de sterkste communicatiemethode.
  6. Zeg het met gebaren
    Besef dat bijhorende gebaren je betoog kunnen versterken. Professionele sprekers benadrukken hun woorden met passende gebaren. Zo verhogen ze de verstaanbaarheid van hun boodschap.
  7. Analyseer je publiek
    Probeer je in te beelden hoe de anderen jou zien en horen. Dit kan door je luisteraar bewust te observeren. Zijn reacties zijn een rechtstreekse feedback op jouw presentatie. Haal nog meer redenaarstalent uit de kast als je merkt dat hun aandacht verslapt.
 

(ab)   

Meer info over Samenwerken , Vergaderen , Collega's , Persoonlijke ontwikkeling

11/02/2010