Hoe digitaal geletterd ben jij?

Tijdens de workshop ‘Scratch voor beginners’ leer je op jonge leeftijd wennen aan computers.

De Digitale Week vindt dit jaar plaats van 20 tot 30 april én viert meteen ook de tiende verjaardag. Organisator en inspirator LINC vzw ontwikkelde het thema ‘feest’ waarrond lokale partners in heel Vlaanderen activiteiten opzetten. De insteek blijft daarbij wat ze was: meer mensen beter laten kennismaken met het gebruik van digitale media. Want tussen dénken dat je mee bent en het ook zijn, is er een groot verschil.

"De Digitale Week wordt op Vlaams niveau georganiseerd, de praktische invulling gebeurt lokaal" vertelt coördinator Rob Declerck. "In Gent is de Digitale Doebeurs in de Handelsbeurs op zaterdag 18 april een mooi voorbeeld: op een laagdrempelige, inspirerende manier aan de slag gaan met digitale media." Dat klopt, want bezoekers kunnen er spreken met zorgrobot Zora, een drone besturen of een Scratchworkshop volgen. Jong of oud, expert of digibeet: iedereen is welkom voor verrassende demonstraties en workshops.

"Het belang van de Digitale Week voor meer digitale inclusie is groot", stelt Rob. "We gaan er met zijn allen vlotjes vanuit dat iedereen ondertussen wel mee is in het digitale verhaal. Overheidscommunicatie of info van de Lijn of de NMBS verwijzen altijd naar een website. Maar hoe bereik je delijn.be als je niet weet hoe je op internet raakt of er geen toestel voor hebt? En ook jongeren worden vaak door het cliché getroffen ‘dat ze wel mee zijn’ en dus digital natives zijn. De knoppenkennis van de meeste jongeren is oké, maar omgaan met digitale media is vaak een ander paar mouwen."

Arbeidsmarkt

"Tijdens de eerste edities van de Digitale Week werd gefocust op toegang en knoppenkennis, maar nu is mediawijsheid belangrijker geworden. Op het vlak van sociale inclusie en arbeidsmarkt heeft het begrip digitale kloof afgedaan omdat het uitgaat van één toestel en één type kennis. Maar tegenwoordig heb je smartphones, tablets en smartwatches en eigenlijk is er een ‘kloof’ voor elk van die apparaten en voor ieder stukje software erin. Hinkte je gisteren wat achterop, dan vandaag zeker. Daarom hebben we het nu liever over streven naar meer e-inclusie. Negen op de tien mensen hebben een computer, maar lopen tegelijkertijd wel achter als het aankomt op de nieuwere dingen. En uiteraard speelt dat mee op de arbeidsmarkt. Tegenwoordig heb je niet genoeg meer aan je computer. Boekhouding vereist complexe boekhoudprogramma’s. Hetzelfde geldt voor de procesbeheer in een fabriek. Basiskennis is echt wel nodig. De Digitale Week bereikte vorig jaar in heel Vlaanderen 21.000 deelnemers in een duizendtal activiteiten. We proberen om actief in te zetten op doelgroepen. De VDAB is altijd al een partner geweest, op wisselende manieren, maar het is niet eenvoudig om de doelgroep op de juiste te bereiken. Lokale organisaties vullen alles concreet in. Als organisatie die het niveau van geletterdheid probeert te verhogen, organiseert LINC vzw verschillende types acties. Oorspronkelijk gebeurde dat via bibliotheken en voorleesbevordering, maar nu bijvoorbeeld ook via Mediacoach, een project waarin we proberen om bibliotheekmedewerkers, jeugdmedewerkers, sociaal-cultureel volwassenenwerk en leerkrachten op te leiden in allerlei gevorderde digitale tools. We zijn ook partner van mediawijs.be, het kenniscentrum rond mediawijsheid", besluit Rob Declerck.

(wv) – Meer info: www.digitaleweek.be

Meer info over Waarom vind ik moeilijk een job? , Computer en internet , Opleidingen , Sociale media , ICT , Persoonlijke ontwikkeling

21/04/2015