Hoe doe je iedereen luisteren?
Wil je succesvol communiceren met je collega’s of baas? Dan telt niet alleen wat je zegt. Hoe je de boodschap overbrengt, is ook van belang.
Wie het met jou eens is, zal je aankijken en knikken. De personen die geen stelling willen nemen en zich liever distantiëren, zullen oogcontact vermijden. Deze mensen kijken vaak naar beneden en gaan soms volledig op in de tekening die ze aan het maken zijn.
De mensen die het niet zo heel interessant vinden, zitten achteruit in hun stoel. De echte ongeïnteresseerden staren doelloos voor zich uit of kijken wat in het rond.
Gespreksdeelnemers die het onderwerp belangrijk vinden, volgen de sprekers non-verbaal. Als ze het met de spreker eens zijn, knikken ze veel. Ze nemen een open, luisterende houding aan waarbij ze zich iets naar voren buigen.
Het komt ook opvallend vaak voor dat toehoorders een gelijke houding aannemen als een spreker waarmee zij het eens zijn. Door te letten op de houdingen van de aanwezigen, kun je een idee krijgen over hoe de meningen verdeeld zijn.
De mensen die het niet eens zijn met de spreker, bewegen hun hoofd nauwelijks. Ze zitten achteruit en nemen een starre, gesloten houding aan. Vaak hebben ze hun armen over elkaar of bedekken ze hun mond met hun hand. Als ze nee schudden, staan ze vermoedelijk op het punt om iets in te brengen.
Als iemand iets wil inbrengen, laat hij dat merken door zijn ademhaling. Een diepe inademing is vaak een teken dat iemand de spreker wil onderbreken en het woord wil overnemen.
Oogcontact en kleine gebaren met je hoofd en je handen zijn vaak voldoende om het verloop van het gesprek te sturen, lichaamscontact komt overeen met schreeuwen. Soms kan het echter nuttig zijn om iemand even aan te raken om hem te onderbreken. Je aanraking symboliseert dan een verontschuldiging.
8 augustus 2019Wil je succesvol communiceren met je collega’s of baas? Dan telt niet alleen wat je zegt. Hoe je de boodschap overbrengt, is ook van belang.
Je kan je niet voorstellen wat je houding allemaal prijsgeeft over wie je bent en hoe je je voelt. Men noemt het dan ook niet voor niets je belangrijkste vorm van non-verbale communicatie.
Niets zo storend tijdens vergaderingen als deelnemers die constant stopwoorden of clichés gebruiken. Bullshit bingo is een spel dat al langer door de vergaderzalen in Amerika waait.
Sylvie Verleye vroeg aan dertig Belgische topvrouwen hoe belangrijk presentaties zijn om aan de top te komen. Het antwoord kan je lezen in haar boek Stilte, ik Spreek!, waaruit we volgende 5 essentiële tips hebben gehaald.
Een dankwoordje krijgen van de baas is fijn, maar opslag krijgen is nog beter. Hoeveel hou je nu écht over van die welverdiende loonsverhoging?
Het binnenbrengen van positieve psychologie heeft een gunstige impact op de cultuur van een bedrijf. En deze 5 domeinen zijn daarbij cruciaal.
Bonussen zijn aantrekkelijk, motiverend en bovendien erg welkom voor de meeste werknemers. Maar wist je ook dat bonussen zo zwaar belast worden dat er niet veel meer overblijft?
We vroegen aan Julie uit Brussel hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Hoe grijp je binnen de eerste seconden van jouw (online) presentatie de aandacht van je publiek?