Het uitzendkantoor van de toekomst

“We beschikken over 800.000 kandidaten in onze databank. Dat is zowat een vijfde van de werkende bevolking.” (Philippe Lacroix van Manpower)

De uitzendsector groeit sterk. Al zie je dat misschien niet in het straatbeeld. Het aantal kantoren neemt namelijk af. Het proces verschuift deels naar digitale kanalen. “Veel van onze kandidaten bevinden zich online.”

“Je kunt het een beetje vergelijken met de evolutie in de banksector. Ook daar is het klantenmodel volop aan het veranderen”, vertelt Philippe Lacroix, managing director van Manpower in België en Luxemburg. De uitdagingen voor de uitzendsector zijn gelijkaardig en erg divers. Met Lacroix overlopen we enkele vooraanstaande trends.

1. Minder kantoren

Om te groeien als uitzendbedrijf, moest je vroeger meer filialen openen. Dat lijkt nu niet meer van tel. De sector groeit, maar doet het met minder kantoren. Niet elke speler in de uitzendsector reduceert zijn kantorennetwerk, maar de trend is duidelijk. Volgens sectorvereniging Federgon waren er vorig jaar 1.125 uitzendkantoren. Vier jaar ervoor waren er nog ruim 1.350 agentschappen waar uitzendkrachten zich konden aandienen voor werk. Een bedrijf als Manpower mikt voor dit jaar bijvoorbeeld op 50 agentschappen, terwijl ze er een drietal jaar geleden nog 80 uitbaatten. “Dat zijn dan wel andere kantoren”, benadrukt Philippe Lacroix. Ze zijn doorgaans groter en er werken diverse specialisaties samen.

2. Digitale kanalen komen opzetten

Vroeger was het simpel: wilde je werk als uitzendkracht, dan ging je naar een kantoor. Ook dat geldt steeds minder. Zeker voor de kandidatentypes in hoge volumes, waar het aanbod groter is dan de vraag, loopt het proces steeds meer digitaal.

“Veel van onze kandidaten bevinden zich ook gewoon online. Onze website krijgt ongeveer een kwartmiljoen bezoekers per maand”, vertelt Lacroix. Manpower kan intussen terugvallen op een paar honderdduizend volgers op sociale media. “Digitale kanalen worden erg significant”, weet hij. Daarnaast experimenteert Manpower met video-interviews. “Al is dit zeker nog niet mainstream. Maar het komt wel van pas als bijvoorbeeld een kandidaat met een specifiek of gegeerd profiel zich moeilijk kan verplaatsen.”

3. Meer interne specialisatie

Vroeger zaten in uitzendkantoren vooral mensen met een allround-profiel, die niet alleen contact hebben met kandidaten en klanten, maar tegelijk de boel en de administratie runnen. “Vandaag gaat het steeds meer om specialisten in één bepaald onderdeel”, aldus Philippe Lacroix.

4. Meer vormen van flexibele werkkrachten

Volgens Federgon steeg het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid in januari, in vergelijking met januari 2015, met 8,9 procent. Uitzendarbeid zit in de lift. “Het gebruik van flexibele arbeidskrachten zal ook blijven groeien”, voorspelt Lacroix. “Al treden er ook alternatieven op voor de pure uitzendarbeid”, voegt hij er aan toe.

Zo verwacht de managing director dat inzake flexibele werkkrachten vooral outsourcing en het gebruik van freelancers (voor bepaalde projecten) zal toenemen. Hij verwijst hierbij naar de groei van zijn Manpower-onderdelen Experis en Solutions. “In volume is uitzendarbeid nog altijd een stuk groter, maar ook andere vormen van flexibiliteit nemen dus toe.”

5. Meer snelheid

Klanten en kandidaten van uitzendkantoren worden veeleisender. “Hun grootste eis is snelheid. Klanten verwachten dat we steeds sneller de geschikte kandidaten aanreiken”, stelt Lacroix. “Maar ook de kandidaat zelf wil sneller geholpen worden, zeker de gespecialiseerde kandidaat die mogelijk nog andere aanbiedingen heeft. De trend naar digitalisering zal ook bijdragen aan een snellere en betere dienstverlening”, besluit hij.

(wv) 

Meer info over Interim

10/03/2016