11 gadgets die je bureau op orde houden
Volstaan je schuiven, ringmappen en kleefbriefjes niet meer om je bureau overzichtelijk te houden? Er zijn een hoop ‘smart solutions’ om je te helpen.
Overvolle bureaus en kantoren zonder ramen blijken geen uitzondering te zijn. Toch zijn er nog andere ergernissen. Steeds vaker blijken de berichten over achterhaalde technologie te gaan.
Je kan onmogelijk verwachten dat werknemers efficiënt functioneren wanneer je ze belemmert om het beste van zichzelf te geven. Toch tonen verschillende productiviteitsonderzoeken aan dat heel wat bedrijven met verouderde kantoortechnologie werken. Het hoeft niet te verbazen dat hun medewerkers het kantoor als een negatieve omgeving gaan beschouwen. Daarom is het belangrijk op regelmatige basis nieuwe technologische oplossingen tegen het licht te houden.
Een onderzoek van Deloitte toont aan dat overheidsorganisaties het nog veel lastiger hebben. Het feit dat de overheid de krijtlijnen aangeeft voor de bedrijfswereld aan de hand van wetgeving, vertraagt het proces nog meer. In een maatschappij waar iedereen verwacht dat alles meteen beschikbaar moet zijn, is dit een vreemde evolutie.
Ook op technologisch vlak lopen we achter op heel wat landen. Het voorbeeld waar vaak naar verwezen wordt, is Singapore. Er is nauwelijks sprake van bureaucratie of corruptie, de overheid stimuleert het ondernemerschap en is mee met de nieuwste technologie. Zo kan de eerste minister coderen en leren de kinderen dit ook op school. De overheid blijft haar interne processen constant optimaliseren en tracht hierbij in te spelen op trends zoals automatisering en globalisering.
De bouwstenen voor een hogere productiviteit op kantoor spitsen zich vaak toe op een digitale werkstijl. Zo moet digitaal samenwerken gemakkelijker worden, ook buiten de kantoormuren. Zakelijke apps en die juiste apparaten zijn hierbij cruciaal.
Recente onderzoeken wijzen uit dat investeren in digitale technologie de productiviteit op kantoor significant kan verhogen. Het is dan natuurlijk verleidelijk om deze hete aardappel naar de IT-afdeling door te schuiven. Toch zou dit wel eens een kapitale denkfout kunnen zijn.
IT-ers hebben momenteel hun handen vol met het beschermen van hun systemen tegen cyberaanvallen, het updaten van software programma’s en ervoor te zorgen dat alles op dagdagelijkse basis blijft draaien. Daarnaast is er expertise van andere afdelingen nodig om tot bruikbare resultaten te komen. Het goede nieuws is dat deze ingrepen niet onmetelijk duur hoeven te zijn en dat je met beperkte ingrepen al veel effect kan hebben.
We konden het niet laten om je als afsluiter toch enkele van de strafste #saddesk tweets te laten zien ...
En hoe (erg) is het met jouw bureau of werkplek gesteld?
(tc/kv)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
Volstaan je schuiven, ringmappen en kleefbriefjes niet meer om je bureau overzichtelijk te houden? Er zijn een hoop ‘smart solutions’ om je te helpen.
Stank, lawaai, te koud, te warm, te weinig ruimte of zelfs ronduit gevaarlijk: het zijn allemaal elementen waar werknemers zich danig aan storen.
Het was lang een hype, maar het is eindelijk bewezen: een landschapskantoor is geen goed idee.
Een nieuw jaar, een frisse start. Dat geldt zeker voor de medewerkers van technisch onderhoudsbedrijf Yontec in Hasselt.
Mobiel werken is in, maar hoe mobiel kan je eigenlijk gaan? Nissan brengt mobiel werken echt op de baan.
Uit onderzoek blijkt dat het aantal werkplekken op kantoren fors zal dalen. In 2020 zouden maar iets meer dan 6 bureaus per 10 werknemers beschikbaar zijn.
Wist je dat de gezondheid van werknemers de grootste impact op hun prestaties heeft? Dat blijkt uit onderzoek door de Finse professor Juhani Ilmarinen.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Wat is de precieze waarde van je groepsverzekering? En wat kan je er (nog) van verwachten? Een overzicht...