Viangro weet hoe zijn vrachtwagenbestuurders rijden
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
Ik zou zeggen “vrachtwagenchauffeur”. Maar die functie is inhoudelijk enorm veranderd: het is een pak meer dan aan een stuur draaien en op het gaspedaal duwen.
De uitgebreide technische, administratieve en communicatievaardigheden en een steeds meer geavanceerde technologie, geven een totaal nieuwe inhoud aan deze job in vergelijking met pakweg 20 jaar geleden. Mijn werkgever noemt het daarom “vrachtwagenpiloot”; en misschien is dat inderdaad wel een meer accurate benaming voor wat wij zijn.
Het varieert tussen de 2.200 en 2.600 euro netto, afhankelijk van het aantal gewerkte uren. Het is waar dat we er dagelijks gemiddeld meer uren voor presteren dan in andere beroepen het geval is, maar wie ervoor wil gaan, kan wel met een loon naar huis dat je in andere jobs nooit kan verdienen – ook niet als je er extra inspanningen voor zou doen.
Bovenop de hospitalisatieverzekering en maaltijdcheques, mogen we jaarlijks ook nog eens voor 175 euro kledij kopen uit de bedrijfscatalogus, dat vind ik een noemenswaardig voordeel.
Het loon alleen is voor mij niet het enige om voor een bepaalde job te kiezen. Het graag doen en je er goed in voelen, is ook belangrijk. Een collegiale werksfeer en een werkgever die aandacht heeft voor je welbevinden, dat laat zich niet meteen in geld uitdrukken. Maar het is wel van waarde. En het materiaal is ook altijd in orde – zeker belangrijk als je een hele dag in een vrachtwagen zit.
De afbetaling van ons huis en de gebruikelijke dagelijkse kosten. Eigenlijk niets speciaals.
Vooral muziek en film. En ook mijn gezinsleven vind ik zeer belangrijk: uitstappen met mijn vrouw en kinderen, daar spendeer ik graag iets meer aan.
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
25 september 2017Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
De magazijnier en de chauffeur zijn met ruime voorsprong de meest gevraagde functies in transport en logistiek. Al zijn er van deze jobs ook veel varianten.
Er is een stijgende lijn te zien in het aantal Belgen met een tweede job. Maar waarom is dat nu zo populair? We nemen de cijfers onder de loep.
De sectoren chemie & farma en energie & milieu staan qua gemiddeld brutoloon bovenaan in het Salariskompas. Hoe komt het dat die sectoren zo goed betalen?
Hoe kun jij de natuur in je achterhoofd houden op het werk? Enkele tips om als werknemer of werkgever je ecologische steentje bij te dragen.
Open-minded hiring blijkt te werken: bedrijven die deze methode toepasten, wierven het afgelopen jaar opvallend meer kandidaten met een andere nationaliteit aan.
Een platform dat je medewerkers uitnodigt om aan vrijwilligerswerk te doen: BNP Paribas Fortis heeft het ondertussen al bijna zes jaar.
Victoria Tregub werkt als socialmediamanager bij BNP Paribas Fortis. Op basis van haar kunde deelt ze een handleiding om je LinkedIn-profiel te verfijnen.
Heb je het soms ook gehad met headhunters die jou benaderen met een interessante jobaanbieding, zélfs als je al een job hebt? Zeg toch maar niet meteen “nee”…