Het loon van een hoofddeskundige bij de VMM: 1.700 euro netto

Jan Adams is al bijna veertien jaar een van de bewakers van de luchtkwaliteit in Vlaanderen. De honger om een bijdrage te leveren aan een beter milieu, daar doet hij het voor. Voor zijn groene job heeft hij zelfs loon ingeleverd.

12 juli 2012

Delen

Jan Adams
  • Beroep: hoofddeskundige bij de Dienst Lucht van de Vlaamse Milieumaatschappij
  • Privé: alleenstaande met 2 kinderen in co-ouderschap
  • Brutoloon: 2.674 euro
  • Nettoloon: 1.700 euro (voor vier vijfde)
  • Extra's: maaltijdcheques

‘Nu heb ik het gevoel mee te timmeren aan een beter leefmilieu.’ Jan Adams maakte veertien jaar geleden heel bewust de overstap naar de groene sector.

‘Waar ben ik mee bezig?’

‘Na mijn opleiding elektronica ben ik gaan werken op de automatisatie van benzinestations. Maar daar werden alleen de grote oliemaatschappijen beter van. Mijn werk zorgde ervoor dat er geen pompbedienden meer nodig waren en mensen zonder werk kwamen te zitten. Op een gegeven moment vroeg ik me af: 'Waar ben ik mee bezig?' Dat was een keerpunt voor mij, het was tijd om mijn hart te volgen.’

En dat hart kleurt groen. Al van jongsaf. Maar een preker is hij niet. ‘Ik ben een handelend voorbeeld. Bij mijn overstap van de privé naar de overheid heb ik loon ingeleverd, maar ik kreeg er veel voor in de plaats: een job die beter combineert met een gezin, meer maatschappelijk nut heeft en bouwt aan een propere toekomst. Als iemand me iets vraagt over het milieu zal ik iets vertellen, maar mensen overtuigen ligt niet in m'n aard. Als ik er te veel mee bezig ben, komen de frustraties bovendrijven, dus beperk ik me bewust tot wat ik zelf kan doen.’

Weinig groene collega's

En dat is al best veel. Jan zit meer op z'n fiets dan in z'n auto: zijn fietscomputer klokt jaarlijks af op drie- à vierduizend kilometer. Op reis gaan doet hij met de trein, hij deelt een auto en zijn elektriciteitsverbruik thuis ligt onder de 1.000 kWh. Zijn ecologische voetafdruk is dus klein. Niet al zijn collega's en vrienden zijn evenveel met het milieu begaan.

‘Toen ik veertien jaar geleden bij de Vlaamse Milieumaatschappij begon, verschoot ik ervan hoe weinig collega's echt met ecologie bezig waren. Akkoord, iets meer dan de gemiddelde burger. Maar hun wagen lieten ze niet op stal staan, hun manier van op reis gaan pasten ze niet aan en ook op het vlak van voeding waren ze niet met duurzaamheid bezig. Na zoveel jaar is dat verbeterd, maar nog niet fenomenaal. De meeste vinden dat er op het werk niet over privézaken zoals je energieverbruik moet gesproken worden.’

Moeilijke gevallen

Gelukkig kan Jan zijn ei helemaal kwijt in zijn job. ‘Om het makkelijk te zeggen meet ik de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Als het wat technischer mag: ik zorg dat de ijk- en testbank voor de metingen van omgevingslucht goed werkt. Twaalf jaar lang ben ik op de baan geweest om de meettoestellen te velde goed af te stellen. Nu ontferm ik me over de moeilijke gevallen en de nieuwe toestellen die niet ter plaatse kunnen gekalibreerd worden.’

Jan ziet elke dag hoe het met ons milieu gesteld is. ‘Ik zorg ervoor dat er kan gemeten worden en dat er juist gemeten wordt. Die cijfers komen in rapporten en worden getoetst aan de geldende normen. Dat resulteert in beleidsmaatregelen of bijsturingen. De klassieke pollutieproblemen zijn sterk verminderd, maar tegelijk zijn er heel wat nieuwe soorten vervuiling bijgekomen en zijn er problemen verschoven. De verbeteringen door roetfilters en katalysatoren worden bijvoorbeeld tenietgedaan door de toename van het aantal gereden kilometers. We hebben fijn stof en vooral elementair koolstof in de plaats gekregen.’

Weg met de houtkachels

Kijkt hij de toekomst optimistisch of pessimistisch tegemoet? ‘Ik hoop op een mentaliteitsverandering bij de gewone mensen. Pessimistisch is een groot woord, maar ik heb m'n twijfels of dit gaat lukken als ik rondom mij kijk. De grote vervuilingsbronnen zijn gesaneerd.

Niet dat bedrijven geen inspanningen meer te leveren hebben, maar de opkomende economieën en de kleine puntbronnen zoals huisverwarming en verkeer baren me meer zorgen. Door de hogere energiekosten zie je bijvoorbeeld een trend naar houtverbranding. Mensen gaan bij verwarmen met een kachel of een open haard. Terwijl een passief huis of verwarmen met gas veel milieuvriendelijker is. Bij een smogalarm zou niet alleen het autogebruik maar ook de houtverbranding ingeperkt moeten worden.’

(mr) – Foto: (kb) 

DISCLAIMER
Jobat is niet verantwoordelijk voor de juistheid van bovenstaande gegevens. Deze werden verkregen door middel van een persoonlijk interview, een momentopname in de tijd en het leven van de persoon in kwestie. Bovenstaande info dient m.a.w. ter indicatie van het loon in een welbepaalde job/functie, mogelijk zijn bepaalde gegevens niet langer correct en/of volledig.
 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.