Het loon bij Smals

Smals Bourguignon Taildeman
Tim Bourguignon en Fanny Taildeman, functioneel analyst en HR-directeur bij Smals.

Het gras lijkt op een ander altijd groener. En ja, slechts 1 op 2 werknemers is tevreden met zijn of haar loon, blijkt uit de Engagement Study 2009 van Jobat, Hay Group, UAMS en Defacto. We trokken dus naar Smals voor een getuigenis aan beide kanten van de onderhandelingstafel.

Tim Bourguignon (27), functioneel analyst bij Smals:

“Ik werk vier jaar bij Smals. Dit is ook mijn eerste werkgever. Wat mijn loon betreft, heb ik zeker het gevoel eerlijk beloond te worden, zelfs iets meer dan eerlijk. Dat merk ik toch als ik kijk naar mijn vriendenkring of naar wie samen met mij is afgestudeerd. Als we onderling vergelijken, wat in de IT-sector wel eens gebeurt, kom ik daar toch als een van de bestbetaalde uit. Zeker als starter lag mijn loon een stuk hoger.

Naast mijn loon krijg ik maaltijdcheques, een hospitalisatieverzekering, een pensioenspaarfonds, hier en daar wat kortingen en gratis openbaar vervoer. Een bedrijfswagen heb ik niet, wat misschien spijtig is, al zie ik het niet echt zitten om elke dag met de wagen naar Brussel te komen. Wat Smals wel als voordeel heeft, zijn de zeer flexibele werkuren. Ik kan ook een dag per week thuiswerken.

Toen ik startte, dacht ik niet dat er echt onderhandelingsmarge was. Er wordt vooral gekeken naar je ervaring en je diploma. Vooral dat laatste is hier nogal van tel. Van sommige collega’s ken ik het loon en dat ligt grotendeels in lijn met het mijne, toch als ze ongeveer even ervaren zijn en een gelijkwaardig diploma hebben. Zelf om opslag vragen heb ik nog nooit gedaan, wel om een promotie, die ik ook gekregen heb. Bij Smals kan je trouwens ook horizontaal promotie maken, binnen dezelfde functie zeg maar.

Verder is het hier de gewoonte dat het loon elk jaar, op 1 januari, omhooggaat. Dit jaar heb ik, ook dankzij de fikse indexering, toch zo’n vierhonderd euro bruto bijgekregen. Dat is niet slecht. Toch denk ik dat ik elders meer zou kunnen verdienen. Maar eerlijk gezegd staat mijn hoofd daar momenteel niet naar. Ik zit goed waar ik ben.”

Fanny Taildeman, HR-directeur Smals

“Ik ken maar weinig mensen die een loonsverhoging zouden weigeren. Dat gezegd, blijft het cruciaal om op de competitieve IT-arbeidsmarkt competitieve lonen aan te bieden. Werknemers die ontevreden zijn over hun loon, kunnen dat motiveren bij HR. Als we, na vergelijking met de markt, voor bepaalde functies een extra uitdaging blijken te hebben, dan zoeken we naar oplossingen.

Omdat iedereen naar iedereen kijkt op de IT-markt, is loon soms eerder een demotivatie dan een motivatie. We onderscheiden ons daarom liever met grote en vooruitstrevende projecten zoals het eHealth-platform waarvan onze informatici ook de resultaten en de impact kunnen zien.

We bieden onze mensen zowel horizontale als verticale promotiekansen. Elke functie heeft bij ons vijf niveaus, elk met eigen competentievereisten en loonvoorwaarden die voor iedereen raadpleegbaar zijn. Wie aan zijn vaardigheden sleutelt, kan vooruit. Dat is ook een vereiste voor verticale promotie, al moet daar ook een hogere functie vacant zijn. Bovendien moet je voldoende ervaring hebben en in sommige gevallen ook slagen voor een competentietest.”

(wim.verdoodt@jobat.be)   

07/05/2009

  • 07 mei 2009