Het loon bij KPMG

KPMG Vandenbosch Van Hoecke
Marc Van Hoecke en Tina Vandenbosch, HR-directeur en public relations manager bij KPMG.

Het gras lijkt op een ander altijd groener. En ja, slechts 1 op 2 werknemers is tevreden met zijn of haar loon, blijkt uit de Engagement Study 2009 van Jobat, Hay Group, UAMS en Defacto. We trokken dus naar KPMG voor een getuigenis aan beide kanten van de onderhandelingstafel.

Tina Vandenbosch (30), public relations manager KPMG:

“Ik vind mijn loon eerlijk ja. Het ligt in lijn met mijn takenpakket dat toch wat verder gaat dan de standaard nine-to-fivejob: b2b-communicatie, opstellen van nieuwsbrieven en brochures, crisiscommunicatie, mediarelaties enzovoort. Bovendien steek ik ook bij de collega’s van de marketing regelmatig een handje toe. Maar mijn verloning sluit mooi aan op die workload: een goed basisloon dat wordt aangevuld met voordelen zoals een bedrijfswagen, gsm, laptop, groepsverzekering, onkostenvergoeding, flexibele uren en extra vakantiedagen; altijd interessant om af en toe eens uit te rusten.

Toen ik hier begon te werken, drie jaar geleden, heb ik niet zwaar moeten onderhandelen om erop vooruit te gaan. Ik wou minstens hetzelfde verdienen als op mijn vorige werk, en liefst iets meer. Daar is geen probleem van gemaakt. De voorbije drie jaar heb ik even spontaan een jaarlijkse opslag gekregen, waarvan de omvang afhangt van een formele evaluatieprocedure. Eén keer ben ik zelf om een promotie gaan vragen om mijn voordelenpakket aan te passen. Ik heb dat toen ook gekregen.

Dat ik elders meer zou verdienen, is heel goed mogelijk. Ik heb al een paar voorstellen gekregen. Over de financiële kant is toen nooit gepraat geweest, al was er een bedrijf bij waar het basisloon sowieso een stuk hoger lag dan wat ik nu verdien. Maar loon bepaalt niet alles voor mij: de sfeer, de collega’s en de uitdaging vind ik minstens zo belangrijk. Ik heb het al meegemaakt: goed verdienen maar elke dag doodongelukkig gaan werken. Dat is geen aanrader.”

Marc Van Hoecke, HR-directeur KPMG:

“De beste manier om een loonbeleid billijk en transparant te maken, is erover communiceren. Wij doen dat door van bij het onthaal onze nieuwe collega’s uit te leggen wat ze mogen verwachten en welke loonpolitiek wij voeren. Bovendien kunnen onze werknemers op het intranet raadplegen wat de financiële gevolgen van een bepaalde carrièrestap zijn.

De gemiddelde leeftijd in ons bedrijf ligt rond de dertig jaar. Ik merk dat voor die generatie niet alleen geld een rol speelt. Wij bevragen dat regelmatig en dan merk je dat ook de jobinhoud, de sfeer, het opleidingsaanbod en de relatie met de leidinggevende en de collega’s belangrijk zijn.

Dat het gras altijd groener is aan de andere kant weet ik ook wel. Wij doen jaarlijks een verloningsenquête onder de zogenaamde big four die ons vertelt waar we ons positioneren. Daaruit blijkt dat we globaal bekeken vrij goed zitten. Je moet ook het hele pakket durven bekijken. Sommige collega’s delen flashy wagentjes uit. Wij kiezen ervoor om meer in het startsalaris te investeren. Dat iemand die elders een carrièrestap zet, plots meer wordt betaald, is nogal logisch. Maar dat we marktconform zijn, daar zorgen we sowieso voor.”

(wim.verdoodt@jobat.be)    

07/05/2009

  • 07 mei 2009