Het loon van een postbode: 1.300 euro netto
We vroegen Carine Van de Voorde (48) uit Opdorp hoeveel zij verdient …
Zo’n ouderwets imago is aan de vooravond van een liberalisering van de markt niet minder dan een handicap. ‘Bovendien was een naam als De Post/La Poste in een internationale context te verwarrend. Het Franse postbedrijf heet ook La Poste.’ En dus moest De Post/La Poste op zoek naar een nieuwe naam en een nieuw logo.
Omdat het postbedrijf vreesde dat het te veel financiële inspanningen zou vragen om enkel met gerichte communicatie het imago recht te trekken, koos het voor een andere strategie. ‘We hebben gekozen voor een evolutie van onze identiteit en het doorvoerven van een complete rebranding.’
‘Let wel: het gaat om evolutie, niet om revolutie’, merkt De Jonghe op. ‘Herkenbaarheid is heel belangrijk. We zijn trots op onze Belgische verankering. We beschouwen dat als een troef. De naam bpost - in kleine letters - getuigt van openheid, modernisme en toegankelijkheid, en is bovendien herkenbaar én universeel inzetbaar.’
Ook het bpost-logo bouwt op het verleden. De bekende posthoorn werd verder vereenvoudigd en gemoderniseerd. De loopt van donker- naar lichtrood. ‘Maar bleef wel rood, de kleur waarmee mensen het postbedrijf associëren. Rood staat voor levendigheid, dynamiek, ondernemerschap. Dat past bij onze ambitie. We wilden wel meer dynamiek in ons logo. De curves lopen ook niet toevallig naar boven: naar groei, evolutie, toekomst.’
De rode kleur wordt geprojecteerd tegen een witte achtergrond. Ook geen toeval, want wit associeert men vandaag met moderniteit en toegankelijkheid. Bovendien is er nog een bijkomend voordeel. De Jonghe: ‘Witte wagens zijn goedkoper dan rode wagens, dus die keuze is meteen ook kostenbesparend.’
En spaarzaamheid is geboden, want bpost moet goed op de middelen letten. Om de volledige rebranding door te voeren, zal het bedrijf vele jaren nodig hebben. Behalve voor de materialen met een grote marketingimpact en een lage kostenimplicatie – zoals brochures of enveloppen – heeft bpost gekozen voor een ‘organische’ vervanging. Enkel de kantoren en wagens die sowieso aan vervanging toe zijn, worden dus aangepast aan de nieuwe identiteit. ‘Het zal zeker tien jaar duren voor werkelijk álle elementen de nieuwe huisstijl uitdragen. Maar we verwachten dat de impact van onze rebranding toch wel voldoende zichtbaar zal zijn op korte termijn.’
(mo)
6 mei 2011We vroegen Carine Van de Voorde (48) uit Opdorp hoeveel zij verdient …
Na de overname van de Belgische activiteiten van Fortis door de Franse groep BNP Paribas in 2009 moest de bank op zoek naar een nieuw logo voor haar nieuwe identiteit.
Het geheim achter bedrijfslogo’s? ‘Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken.’ Zo bedrieglijk eenvoudig als het klinkt, zo moeilijk is het om een succesvol logo te ontwerpen.
Karla en Jolien voelen zich als een vis in het Pfizer-water. “We werken in een ontzettend innovatief bedrijf met heel uitdagende projecten.”
Zijn vergaderingen wel altijd nodig? Voor elke kleine beslissing een meeting inlassen, lost (bijna) niets op. Tijd om je vergaderhygiëne eens op te blinken...
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Taal en solliciteren: de meningen zijn verdeeld. “Het meest onredelijke is om sollicitanten af te wijzen omwille van taalfouten in een sollicitatiebrief.”
Flexi-jobs worden steeds populairder. Heb jij al naast je vaste job je handen uit de mouwen gestoken? Er zijn tal van redenen om actief een centje bij te verdien met een flexi-job.
Hoeveel verdien in de toerismesector? Welke extralegale voordelen krijg je? Een overzicht...