Het geheim achter het logo van bpost

‘De afgelopen tien jaar hebben we zwaar getimmerd aan de modernisering van ons bedrijf. Dat toont zich in de georoutes, moderne sorteercentra, een e-shop … Vandaag zijn we gezond en performant. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt. Men bleef ons associëren met het verleden’, analyseert Christ’l De Jonghe, marketing- en communicatiedirecteur bij bpost.

6 mei 2011

Delen

bpost
“Witte wagens zijn goedkoper dan rode wagens, dus die keuze is ook kostenbesparend” (Christ’l De Jonghe, directeur marketing en communicatie bpost)

Zo’n ouderwets imago is aan de vooravond van een liberalisering van de markt niet minder dan een handicap. ‘Bovendien was een naam als De Post/La Poste in een internationale context te verwarrend. Het Franse postbedrijf heet ook La Poste.’ En dus moest De Post/La Poste op zoek naar een nieuwe naam en een nieuw logo.

Evolutie, geen revolutie

Omdat het postbedrijf vreesde dat het te veel financiële inspanningen zou vragen om enkel met gerichte communicatie het imago recht te trekken, koos het voor een andere strategie. ‘We hebben gekozen voor een evolutie van onze identiteit en het doorvoerven van een complete rebranding.’

‘Let wel: het gaat om evolutie, niet om revolutie’, merkt De Jonghe op. ‘Herkenbaarheid is heel belangrijk. We zijn trots op onze Belgische verankering. We beschouwen dat als een troef. De naam bpost - in kleine letters - getuigt van openheid, modernisme en toegankelijkheid, en is bovendien herkenbaar én universeel inzetbaar.’

Tien jaar nodig

Ook het bpost-logo bouwt op het verleden. De bekende posthoorn werd verder vereenvoudigd en gemoderniseerd. De loopt van donker- naar lichtrood. ‘Maar bleef wel rood, de kleur waarmee mensen het postbedrijf associëren. Rood staat voor levendigheid, dynamiek, ondernemerschap. Dat past bij onze ambitie. We wilden wel meer dynamiek in ons logo. De curves lopen ook niet toevallig naar boven: naar groei, evolutie, toekomst.’

De rode kleur wordt geprojecteerd tegen een witte achtergrond. Ook geen toeval, want wit associeert men vandaag met moderniteit en toegankelijkheid. Bovendien is er nog een bijkomend voordeel. De Jonghe: ‘Witte wagens zijn goedkoper dan rode wagens, dus die keuze is meteen ook kostenbesparend.’

En spaarzaamheid is geboden, want bpost moet goed op de middelen letten. Om de volledige rebranding door te voeren, zal het bedrijf vele jaren nodig hebben. Behalve voor de materialen met een grote marketingimpact en een lage kostenimplicatie – zoals brochures of enveloppen – heeft bpost gekozen voor een ‘organische’ vervanging. Enkel de kantoren en wagens die sowieso aan vervanging toe zijn, worden dus aangepast aan de nieuwe identiteit. ‘Het zal zeker tien jaar duren voor werkelijk álle elementen de nieuwe huisstijl uitdragen. Maar we verwachten dat de impact van onze rebranding toch wel voldoende zichtbaar zal zijn op korte termijn.’

(mo)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.