Het geheim achter het logo van bpost
De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
‘Dat symbool noemen we de sterrenvlucht’, vertelt Frija Leunens, brand manager bij BNP Paribas Fortis. ‘Het staat symbool voor vrijheid, groei, evolutie en openheid. Het logo straalt hoop uit en ondersteunt onze slogan: de bank van een wereld in verandering.’
De enige elementen in het nieuwe logo die naar het verleden verwijzen, zijn de rode streep en het woord ‘Fortis’. ‘Rood was de kleur van Fortis. Binnen de bank- en verzekeringswereld - waarin vooral veel blauw wordt gebruikt - viel dat rood goed op. Bovendien straalt het passie en levendigheid uit.’
Het logo van het vroegere Fortis verbeeldde het bovenaanzicht van een dorp, bekeken van op grote hoogte. ‘Het was de bedoeling om op die manier de diversiteit van alle diensten en producten van de groep Fortis weer te geven’, vertelt Leunens. ‘Het blauwe element in het midden stelde een vijver voor. Die vijver verwees dan weer naar een Chinese spreuk: Het is beter om iemand te leren vissen dan om hem elke dag een vis te geven.’
Dat er van het oude logo vandaag nog weinig overblijft, hoeft niet te verbazen. Leunens: ‘Het logo is de vlag die ondertussen een totaal andere lading dekt.’ Met de bekendheid van de nieuwe naam en het nieuwe logo zit het volgens Leunens evenwel snor. Dat is voor een deel ook te danken aan het tennis, waar de groep zich al sinds 1973 op toelegt. ‘Ondertussen hebben ook bijna al onze kantoren hun lichtbakken aangepast. Het logo is dus erg aanwezig in het straatbeeld.’
BNP Paribas Fortis koos ervoor om de omschakeling van naam en logo over twee jaar te spreiden. ‘De 24 uur-switch, die je vaak ziet in Aziatische culturen, is bij ons niet mogelijk. We hebben gekozen voor een tragere aanpak, waarbij de zaken die het meest zichtbaar en het duurst waren, voorrang kregen’, aldus nog Frija Leunens.
(mo)
6 mei 2011De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
Het geheim achter bedrijfslogo’s? ‘Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken.’ Zo bedrieglijk eenvoudig als het klinkt, zo moeilijk is het om een succesvol logo te ontwerpen.
We vroegen Stefan Mellaerts (44) uit Hoeilaart hoeveel hij verdient ...
We vroegen Jan Talboom (37) uit Gent hoeveel hij verdient ...
Ook in het tijdperk van sociale netwerken is een cv noodzakelijk. Maar wat moet er nu wel of niet op je cv?
Erbij horen bepaalt mee ons werkgeluk. Maar medewerkers die zich verbonden voelen met elkaar en hun organisatie, dat komt niet vanzelf...
De meerderheid van de Belgische bedienden heeft flexibele uren. Een kader dat onder meer glijdende werkuren en telewerk toelaat.
Tot 31 mei geven meer dan 100 jonge medewerkers van chemie- en life sciencesbedrijven gastlessen. Zij doen dat in de eerste graad van het middelbaar onderwijs.
Glaszetters zijn arbeiders die gespecialiseerd zijn in het werken met glas. De functie omvat het snijden, opmeten en plaatsen van glas. Iets voor jou?