Het Autosalon: werken achter de schermen

De organisatie van de European Motor Show Brussels is een logistiek huzarenstukje waar bijzonder veel voorbereiding bij komt kijken. Meer dan tienduizend mensen werken eraan mee.

28 januari 2016

Delen

Barbara Boeckmeyer, Logistics & Printing Officer bij Febiac
“De ambiance op het Salon is uniek.” (Barbara Boeckmeyer, Logistics & Printing Officer bij Febiac)

Bij Febiac is een team van acht mensen een volledig kalenderjaar zoet met de organisatie van de European Motor Show van Brussel. In februari, vlak na afloop van het Salon, wordt het nieuwe reglement voor het komende jaar al opgesteld. Vanaf mei start het puzzelwerk om de volgende editie alweer klaar te stomen.

“Dit is mijn 27ste en laatste Salon”, vertelt Barbara Boeckmeyer, die verantwoordelijk is voor de logistiek en het printwerk. “Ik ben gestart op 1 december 1988. Precies een maand voor het Bedrijfsvoertuigensalon, waar ik direct werd ingegooid. Het Bedrijfsvoertuigensalon trekt iets minder bezoekers, maar is voor ons meer werk omdat tegelijk de vakbeurs Truck & Transport en de Dream Cars georganiseerd worden.”

QR-code

“Vanaf mei start ik al met de offertes voor het drukwerk: affiches, folders en meeneemstickers die we gratis bezorgen aan de exposanten. Daarna begin ik met het dossier van de tickets. Aangezien we met barcodes werken, komt daar veel meer werk bij kijken dan vroeger, toen we de tickets nog lieten drukken met een volgnummer. Dit jaar hebben we de online ticketing uitgebreid. Brussels Expo werkt daarvoor samen met een Frans bedrijf dat ook de ticketing voor Roland Garros verzorgt. De printtickets moeten er natuurlijk goed uitzien en op mooi papier gedrukt worden. De online tickets worden bij de mensen thuis geprint of werken met een QR-code die ze op hun smartphone kunnen gebruiken. Dat is nieuw dit jaar en vind ik een heel positieve evolutie.”

Vanaf september worden de animaties, testpistes en andere projecten van het Salon gelanceerd. “Daar komt heel wat bij kijken. Is er meubilair nodig? Moet er catering zijn? Dat is ook een van mijn taken. Een voorbeeld zijn de youngtimers en de rollerskatepiste die dit jaar in paleis 2 staan. Ik bestel ook de hostessen van onze drie infobalies, die je vindt in de Astridhall, paleis 3 en paleis 6.”

Verhuizing

“Eind december verhuizen wij met pak en zak naar de Heizel voor een maand. Alles wordt meegenomen: van keukenpapier en glazen tot briefomslagen en dossiers. We richten als het ware een nieuw kantoor in. Binnen ons Salonteam heeft iedereen heel diverse taken. Er komt veel bij kijken en iedereen komt in elkaars vaarwater. We werken niet in vakjes, we zijn constant met elkaar in contact.”

Barbara stopt op 1 augustus en draagt dan haar taken over aan twee collega’s. “We nemen de tijd om alle dossiers door te geven. Ze lopen al een jaar mee met mij, zo kunnen ze al doende leren. Wanneer je plots een probleem moet oplossen, blijft dat beter in het geheugen zitten dan wanneer je alles op papier doorgeeft.”

“Wat ik zal missen? De collega’s. En ook de ambiance van het Salon, die toch wel uniek is. Het is heel stressvol, maar er zijn ook veel plezante momenten. Het moment zelf is spannend en na het Salon heb je de voldoening dat het weer allemaal gelukt is.”

Lees verder:

Véronique Martin, Marketing Manager Seat: “In tien dagen tijd wordt alles opgebouwd.” 

(rvdb) - Bron: Febiac / Vroom.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.