Een arbeidsreglement, anno 1870
"Vroeger was alles beter…" Ha, vergeet het maar! Wij vonden een 'arbeidsorder' uit 1870. Honderveertig jaar later heet dat ... een arbeidsreglement.
Slechts een kwart van de werknemers zou zich helemaal correct opstellen tegenover de werkgever, zo blijkt uit een Brits onderzoek van online consulent Reabur.com. Naast de 54 procent die toegeeft zich een aantal vrijheden toe te eigenen, zegt nog eens 21 procent van de bevraagde werknemers dat ze zich af en toe bezighouden met activiteiten die niet in de arbeidsopdracht kaderen.
51 procent van de werknemers gebruikt de telefoon van het werk voor persoonlijke doeleinden. 49 procent laat zijn lunchpauze langer duren dan eigenlijk is toegestaan. Vier op de tien werknemers zegt wel eens een pauze in te lassen wanneer dat niet de bedoeling is.
Medewerkers komen ook geregeld te laat of vertrekken juist te vroeg. Enkelen geven ook toe overdreven kosten aan te rekenen.
“Werknemers nemen op die manier grote risico’s”, waarschuwt Kirsty Burgess, managing director van Reabur.com. “Men denkt vaak dat de werkgever zich niet bewust is van die kleine overtredingen, maar die beseft dat integendeel bijzonder goed. Relatief onschuldige feiten kunnen dan ook vaak aanleiding zijn van bijzonder zware sancties, met inbegrip van ontslag.”
(mo) - Bron: Express.be
23 mei 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
"Vroeger was alles beter…" Ha, vergeet het maar! Wij vonden een 'arbeidsorder' uit 1870. Honderveertig jaar later heet dat ... een arbeidsreglement.
Dat bedrijven kunnen beslissen om hun werknemers op het werk geen toegang te geven tot Facebook weten we allemaal. Maar je baas heeft ook iets te zeggen over wat je in je vrije tijd op Facebook en andere sociale media doet.
Sinds het begin van de crisis beginnen steeds meer werknemers hun werkdag op tijd.
Werken bij het Service Center van CM Gezondheidsfonds: “Wat je doet heeft een impact. Je maakt een verschil”
Niets zo frustrerend als een baas die niet luistert. Medewerkers verwachten meer dan ooit dan hun leidinggevende open, oprecht en empatisch is.
Cathérine en Khalid gaan de uitdaging van Günter aan om een technische storing bij een bus op te lossen. Challenge Accepted!
Haar liefde voor ouderen en voor haar vak leidde verpleegkundige Femke vorig jaar naar het Wit-Gele Kruis. Ze geniet er van een goede balans tussen zelfstandig werken, een ondersteunend team en vrijheid in haar planning.
Werken bij ALDI: “Al onze medewerkers zijn ‘Toppers van den ALDI’”