Net afgestudeerd
Vorige

1 van 161

Volgende
Volgend artikel:

Bedrijfscultuur cruciaal voor ingenieur

Helft werkende jongeren is tevreden met job

Meer dan de helft van de werkende jongeren tussen 20 en 26 jaar is tevreden met zijn job en wil die ook graag blijven beoefenen, zo blijkt uit een onderzoek van Jobat waarvoor 542 jongeren werden bevraagd over hun studie, werk en ambities.
#

Nog eens een kwart van de jongeren is misschien niet helemaal tevreden met zijn baan, maar heeft vanuit zijn huidige functie wel voldoende perspectief op een job die wél in de lijn van de eigen ambities ligt. Dat betekent dat slechts een kwart van de werkende jongeren uit ontevredenheid wil uitkijken naar een andere job.

Maar liefst vier op de tien jongeren zien een job bij de overheid zitten. De lokale, regionale en federale overheden zijn daarmee veruit de populairste werkgever bij 20- tot 26-jarigen. Op enige afstand volgen ‘media en entertainment’ (32%), het onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (29%) en de toeristische sector (28%). Het minst populair zijn de grondstofverwerkende nijverheid (2%), de metaalverwerkende nijverheid (3%) en de telecommunicatie (4%).

Grafiek:   

Beroepsmogelijkheden

Wie de cijfers naast elkaar legt, merkt dat de realiteit niet altijd strookt met de eigen ambities. Zo werken er in de mediasector 8 procent minder jongeren dan er zouden willen werken. In de metaalverwerkende nijverheid werken dan weer 3 procent méér jongeren dan er graag zouden werken.

De populairste functies zijn met voorsprong administratieve functies (31%), directie (30%), onderwijs (28%) en communicatie (27%). Productie en horeca liggen minder goed in de markt (respectievelijk 5 en 6 procent).

Anders dan men misschien vermoedt, zijn de beroepsmogelijkheden niet de belangrijkste afweging die jongeren maken wanneer ze hun studiekeuze bepalen. Driekwart vindt vooral een doorgedreven interesse voor het vakgebied van groot belang. Slechts een kwart noemt het beroep dat aan de studiekeuze gekoppeld is ‘heel belangrijk’ bij het maken van een studiekeuze.

Milieubewust

Bijna drie op de vier jongeren tussen 20 en 26 jaar vinden het imago van het eigen bedrijf ‘vrij tot zeer belangrijk’. Opvallend: deze jongeren vinden vooral eerlijkheid (65%), innovatie (28%) en dynamiek (34%) van groot belang. Milieubewustzijn komt pas op de vierde plaats.

Hoewel de helft van de jongeren het ‘veeleer belangrijk’ vindt dat het eigen bedrijf milieubewust optreedt, beschouwt slechts 18% het als ‘heel belangrijk’.

Grafiek: Hoe belangrijk zijn volgende aspecten van een job?

Het loon blijft een relatief kleine rol spelen wanneer iemand moet beoordelen of hij tevreden is met zijn of haar baan. Werksfeer (63%), jobinhoud (56%) en werkzekerheid (54%) wegen meer door.

(mo)   

17 juni 2011
Anderen bekeken ook