Harvest Group geeft 200 werknemers een nieuwe toekomst

Het Antwerpse contactcenter Harvest Group neemt de Belgische customer care afdeling van Unamic/HCN over. 200 werknemers van Unamic die op het punt stonden hun baan te verliezen, blijven zo aan de slag. "Het is geen toeval dat we net dit bedrijf overnemen, het past vooral bij onze manier van werken", zegt Eric Ignoul van Harvest Group.

24 april 2015

Delen

“We proberen onze werknemers te voorzien van een rugzakje, waarmee ze later sterker staan op de arbeidsmarkt.” (Eric Ignoul, Harvest Group)

Erik Ignoul is geen onbekende in het wereldje van de contactcenters. Hij is al zo’n twintig jaar actief in de sector. Gaandeweg begon er iets te wringen. "Deze sector heeft niet de beste naam en reputatie. De werkdruk ligt vaak hoog en de beloning laag. Dat zorgt voor weinig fiere medewerkers, wat drukt op de kwaliteit. Het gevolg daarvan is dat bedrijven zelden geneigd zijn om veel te betalen voor onze diensten. Maar als contactcenters moeite hebben om rendabel te zijn, weegt dat ook op de investeringen in het personeel, wat opleiding betreft bijvoorbeeld."

Wit blad

Enkele jaren geleden, nadat hij een paar jaar uit de sector was verdwenen, besloot Eric Ignoul om het anders aan te pakken. "Ik wou beginnen met een wit blad en een contactcenter oprichten met meer aandacht voor de mens aan de telefoon.

Uiteindelijk zijn zij het waarmee een contactcenter zijn geld moet verdienen."

Harvest Group koos in 2013 voor werken in de cloud en zelfs voor thuiswerk, op dat moment ongezien in de Belgische markt van de contactcenters. "Dat maakt van ons land een uitzondering", zegt Eric Ignoul. “In veel andere landen, zoals Nederland, is thuiswerk al lang ingeburgerd in contactcenters.”

Flexibele job

Door thuiswerk aan te bieden, mikt Harvest Group op mensen die een flexibele job zoeken. Op mensen ook die de juiste ervaring hebben om in een contactcenter te werken, maar voor wie het niet praktisch haalbaar is om elke dag naar kantoor te komen. "Wij bieden hen vier tot zes uur werk per dag aan, maar dan bij hen thuis”, aldus Eric Ignoul.

Ook Unamic/HCN werkte al langer in de cloud. Toen het bedrijf het enkele maanden geleden moeilijk kreeg omdat een grote klant zijn calls liever outsourcete naar het buitenland, omwille van de loonkosten, zag Eric Ignoul een kans. "Vier maanden heb ik de overname besproken met het moederbedrijf Xerox. Daarna was de overname rond."

Goed nieuws voor de tweehonderd werknemers van Unamic/HCN in Leuven, Mechelen en Vilvoorde. Zij behouden hun job. Zullen zij binnenkort ook kunnen thuiswerken? "Daar kan ik nog geen uitspraken over doen. Het bedrijf heeft zijn cao's. Dat moet besproken worden met de sociale partners."

Expert agent

Bij Harvest Group werken momenteel zo'n twintig van de ongeveer 100 werknemers die in België actief zijn regelmatig thuis. Het bedrijf heeft ook 40 medewerkers in Marokko, vooral om Franstalige klanten te bedienen.

"Thuiswerken kan vanaf het 'expert agent' niveau", legt Eric Ignoul uit. "Dat betekent dat je al enige ervaring hebt, dat je kwaliteit levert en dat je de verantwoordelijkheid kan nemen."

Een expert agent kan bij Harvest Group ook rekenen op een stukje variabel loon (20%), dat het salaris alleen overigens alleen maar positief kan beïnvloeden. "Een deel ervan investeren we in opleiding, de rest wordt bruto uitbetaald aan de werknemer."

Onder andere via opleiding probeert Eric Ignoul zijn medewerkers aan zich te binden, al investeert Harvest Group net zo goed in de employability van zijn werknemers. "Onze mensen kunnen doorstromingsopleidingen volgen. We weten dat een dertiger hier gemiddeld vijf jaar blijft. We proberen hem in die tijd te voorzien van een rugzakje, bijvoorbeeld met taalopleidingen, waarmee hij daarna sterker staat op de arbeidsmarkt."

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.