Happiness omarmt verandering in containers aan de stroom

Aan het kanaal in Vilvoorde, net naast de site van de Kruitfabriek, kun je niet naast het grote, uit containerblokken samengestelde, kantoorgebouw van Happiness kijken. Het gebouw is niet alleen opvallend, maar weerspiegelt ook de bedrijfsfilosofie. ”De containers symboliseren het type werknemers die we aan boord willen hebben.”

26 februari 2016

Delen

Bij Happiness is een hele rij awardbeeldjes in de gang gemonteerd, om te gebruiken als kapstok.

Toen Karen Corrigan samen met enkele anderen een nieuw reclamebureau opstartte, was de naam Happiness nog niet zo vanzelfsprekend als vandaag. Geluk was in 2005 nog niet zo ingeburgerd als maatschappelijk thema als nu, met de Open Happiness-campagne van Coca-Cola en het World Book of Happiness van Leo Bormans als opvallende uitschieters.

Happiness-score

Volgens Karen Corrigan illustreert de naam vooral dat haar agentschap anders is geweest. "We kregen heel bevreemde reacties op onze naamkeuze, en af en toe ook kritiek. Maar 'happiness' vatte perfect samen waar het nieuwe bedrijf naar streefde: meer geluk voor onszelf, maar ook voor onze klanten en voor hun klanten."

Dat staat overigens niet synoniem voor een luilekkerleven, wel integendeel. Op één van de muren van het kantoorgebouw vind je de volgende slogan: "We do everything that makes people happy because happy people make great work, which makes people happy." Het illustreert de filosofie van het bedrijf: geluk en goed werk gaan hand in hand. En het gevoel van 'happiness' proberen de werknemers ook te verwerken in hun campagnes voor de klanten.

Happiness wordt letterlijk als leidraad gebruikt, ook in het evaluatieformulier, of zoals het daar wordt genoemd: ‘het bulletin’ (Frans voor: het schoolrapport). Elke evaluatie begint met de 'Happiness'-score, waarbij het woord staat voor Hungry - Agile - Positive - Professional - Inventive - Noble - Energizing - Strong - Sexy. Pas daarna volgen de meer traditionele evaluatiecriteria.

Mensen met hoekje af

Als geluk zo centraal staat in je bedrijfsfilosofie, moet je daar uiteraard ook naar streven in alles wat je doet voor je medewerkers. Eén van de belangrijkste manieren om dit te bereiken is de kantoorinrichting van Happiness. Veel open landschappen afgewisseld met grotere en kleinere vergader- of brainstormruimtes, en vrij centraal een grote meetingroom met dito beeldscherm en voltapijt. "En een tafel met een hoek af", merkt Karen Corrigan trots op. "Niet toevallig gekozen, maar omdat ze past in onze rekruteringsfilosofie: ook bij de mensen die we zoeken mag er best een hoekje af zijn."

Zo staat het gebouw vol met kleine of grote details die de bedrijfsfilosofie illustreren. Het wapenschild als logo bijvoorbeeld, een ongewone keuze maar met de nodige symboliek (met bladen die alle richtingen uitgaan en een mooie boom die groeit uit de kern) en met een gouden glans om het logo dezelfde uitstraling te geven als wat het volledige bedrijf wil uitstralen : 'edgy, but with style'. Een hoek af dus.

Awards als klerenhanger

Ook andere keuzes illustreren hoe Happiness zich wil profileren. In tegenstelling tot vele creative agency's verkiest dit bureau om zijn awards niet in een trofeeënkast te etaleren aan de receptie, maar gebruiken ze die als functionele elementen. Zo is een hele rij beeldjes in de gang gemonteerd om te worden gebruikt als kapstok. “Awards zijn relatief belangrijk", licht Karen Corrigan deze keuze toe. "Als creatief bureau moet je awards kunnen voorleggen om het betere talent te interesseren en ook naar klanten toe is het een extra visitekaartje. En onze eigen talenten willen met awards hun cv wat glans geven, wat wij begrijpen en ondersteunen.”

Tegelijk ben je als bedrijf en bureau maar zo goed als je laatste creatie. “Awards zijn het verleden, en eigenlijk is het resultaat van een bekroonde campagne nog belangrijker dan de award zelf. Dat maken we duidelijk met onze kapstokken: awards zijn leuk, maar het moet allemaal in functie van het grotere doel gebeuren. Wist je overigens dat onze op een na mooiste awards, de Gouden Leeuwen, worden gebruikt in het toilet als handdoekenhanger?", zegt Karen Corriganmet een glimlach. "De mooiste, de Grand Prix, dient als hefboom om de te grote lamp in de receptie naar boven en beneden te laten gaan.”

Containers aan het water

Maar wellicht de sterkste – en opvallendste – symboliek ligt in het gebouw zelf, en de locatie waar het – letterlijk – is neergezet. Het bedrijfsgebouw, aan de rand van het kanaal in Vilvoorde, bestaat uit 64 containers, die tot vorig jaar dienden als tijdelijke lokalen voor een tijdelijke Rotterdamse school. Happiness was toen nog gevestigd in een mooie art-decovilla in Ukkel, tussen diverse ambassades. "Daarom noemden we het toen onze Happiness Embassy, nu zitten we in Happiness Harbour", zegt Karen Corrigan.

De timing van de verhuizing is niet toevallig. Vorig jaar werd het managementteam versterkt met twee managing partners Geoffrey Hantson als chief creative officer en Kris Hoet die nu chief innovation officer is. "Het leek een goede gelegenheid om ook qua locatie een nieuwe pagina te beginnen", aldus Karen Corrigan. "Een gebouw hangt toch vol met emoties en herinneringen aan een bepaald tijdperk, en we konden pas echt het volgende tijdperk aanvatten als we ook het vorige gebouw verlieten.”

Happiness containers
De zoektocht naar de juiste nieuwe locatie was ook niet evident. "Te lang hebben we gezocht naar eenzelfde soort gebouw, een mooie witte villa maar dan elders. Tot we beseften dat het niet per se een villa moest zijn maar een kantoor dat uitstraalde wie wij zijn: edgy maar met stijl. Toen de locatie in beeld kwam en de mogelijkheid om hier containers te plaatsen, vielen alle puzzelstukjes in elkaar."

Mentale mobiliteit

Intussen is het Happiness-team al enkele maanden aan de slag in de containers. "In het begin voelde het soms wat onwennig aan, maar dat vonden we best goed. Even uit je comfortzone treden, heeft vaak heilzame effecten", vertelt Karen Corrigan, "Bovendien symboliseren deze containers nog beter het type werknemers die we aan boord hebben en die we willen blijven aantrekken.”

Een Happiness-medewerker moet, zo klinkt het, verandering omarmen, steeds nieuwe invalshoeken zoeken, en zo weinig mogelijk settelen in het bestaande referentiekader. “De containers aan de rand van het kanaal staan dan ook symbool voor een soort mentale mobiliteit: het water verandert steeds maar het blijft hetzelfde kanaal, de containers zijn stevig en gezellig, maar de tijdelijkheid zit er ingebakken. We konden ons geen betere omgeving dromen."

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.