Groeisector: Gezondheidsproducten

Ging Omega Pharma nog niet zo lang geleden door de woestijn, dan heeft het farmabedrijf aan het einde van 2008 de oase gevonden. Met dank aan de sterke prestaties van haar anti-insectproducten en haar antisnurkmiddel.

"We hebben een tandje bijgestoken en doen het door onze innovaties momenteel erg goed", vertelt Chris Van Raemdonck. Dit jaar zou een omzetgroei tussen 3 en 7 procent gehaald moeten worden.

Die opmars is ook toe te schrijven aan de keuze om enkel nog 'over the counter' (OTC) producten te verkopen. Vorig jaar werd immers de spin-off Arseus afgesplitst, dat producten en diensten verstrekt aan tandartsen, apothekers en dokters. Sindsdien houdt Omega Pharma zich enkel nog bezig met gezondheids- en verzorgingsmiddelen die zonder voorschrift te verkrijgen zijn. En die blijken slechts matig gevoelig voor de recessie. "Een product tegen huisstofmijt bijvoorbeeld koop je sowieso als je het nodig hebt", merkt Van Raemdonck op. "Maar de sterke groei in België heeft ook veel te maken met onze focus op generieke geneesmiddelen", vervolgt hij.

Het Coucke-effect

Speelt daarnaast ook het Coucke-effect geen belangrijke rol? "Het is natuurlijk mooi meegenomen om een erg creatieve en mediagenieke bedrijfsleider aan het roer te hebben", geeft Van Raemdonck toe. "Zijn nieuwe strategie en nadruk op innoveren hebben in alle geledingen van het bedrijf voor veel dynamiek gezorgd. Ook onze medewerkers zelf willen het beter, innovatiever en creatiever doen dan de rest."

Ondanks de omzetstijging blijft het personeelsbestand vooralsnog status-quo. Als groep is Omega Pharma met 2.000 werknemers actief in 30 landen. Geografische expansie naar internationale emerging markets moet nog betere cijfers opleveren. "Zo hebben we recent nog een viertal bedrijfjes overgenomen. In België blijven we echter vrij stabiel qua personeelsaantal", meldt Van Raemdonck.

 bullets Groeisector: Telecommunicatie 

Meer info over Jobs met toekomst

21/12/2008