5 destructieve gedragingen voor je bedrijf én carrière
Sommige gedragingen zijn nefast voor het succes van een bedrijf of de eigen carrière. Wat een problematische situatie alleen maar erger?
Hoewel beleefdheid een evidentie lijkt, is het volgens Quartz columnist Sonali Kohli toch relevant om deze basisregel nog eens onder de aandacht te brengen. “Manieren hebben mag dan wel een verouderde kunstvorm lijken, beleefdheid kan een positief effect hebben op de productiviteit”, beweert ze.
In haar column breidt ze uit over corporate etiquette en geeft ze enkele tips om op een stijlvolle manier collega’s en mogelijke zakenpartners te ‘verleiden' tot een productieve samenwerking.
Iemand kan enorm genieten door over zichzelf te praten. Ze halen hier bijna evenveel plezier uit als uit eten gaan of veel geld verdienen. Door te polsen naar de interesses en het werk van je gesprekspartner zullen deze zich misschien opener opstellen en meer welwillendheid tonen naar jou toe.
Volgens schrijver Paul Ford kan het zinnetje: “Wow. Dat klinkt moeilijk!” in deze context het best gebruikt worden. Waardering tonen voor iemand zijn werk, werkt gewoonlijk in jouw voordeel. Mensen vinden gewoonlijk dat ze een moeilijke job hebben en willen daar maar al te graag over uitbreiden.
Zit niet zomaar aan mensen hun haar. Het is algemeen geweten dat dit tegen alle sociale normen in gaat. Toch vergroot het risico op gelijkaardige sociale ‘overtredingen’ op de werkvloer doordat de werkplek steeds socialer en ongedwongener wordt. Een ongemakkelijke knuffel, te lange omhelzing of te frequente schouderklopjes zijn snel gebeurd.
Etiquette-expert Judith Martin (aka Miss Manners) raadt aan om bij de klassieke handdruk te blijven, omdat een beetje afstand behouden, respect creëert.
Wees altijd beleefd. De kans bestaat dat je iemand al bij de eerste ontmoeting niet kunt uitstaan, maar Paul Ford wijst erop dat deze persoon (of jijzelf) gewoon een slechte dag kan hebben. Moest je later nog van mening veranderen en deze persoon toch aardig vinden, of je zou later nog met hem of haar moeten samenwerken, dan zal het veel minder gênant zijn als je tijdens de eerste ontmoeting gewoon respectvol was.
Eerste indrukken zijn cruciaal. Het is dan ook van belang dat je tijdens eerste ontmoetingen telkens je beste beentje voorzet. Zie het als een waarborg voor de toekomst.
Iemand het gevoel geven dat hij/zij meer weet, geeft hen een gevoel van autoriteit. Hierdoor denken ze meer gezag te hebben en zijn ze meer geneigd om informatie te delen met jou. Dit geldt vooral in situaties waarin jij het gewenste resultaat al kent.
Als je advies vraagt in plaats van je eigen oplossing op te dringen, prikkel je de andere persoon meer om mee te werken. Hetzelfde geldt bij het vragen naar een gunst? Onze hersenen snappen immers niet waarom we iets zouden doen voor iemand die we niet leuk vinden. Iemand iets voor jou laten doen, is dan eigenlijk een manier om hen voor jou te winnen.
Niemand houdt van gemene roddels, maar als alles wat je zegt over anderen positief is dan is dat een goede manier van roddelen. Vergeet niet dat wanneer je over anderen praat, de luisteraar deze karaktertrekken met jou associeert. Word jij ook niet liever geassocieerd met positieve eigenschappen?
Dit is vaak een gênante situatie. Je voert een gesprek, maar je hebt eigenlijk niets meer te vertellen en je gesprekspartner ook niet. Degene die een conversatie op een elegante en kundige manier kan beëindigen doet hiermee iedereen een plezier. Een goede slotzin zou kunnen zijn: “Het was leuk u te ontmoeten, ik zou graag snel meer willen praten over [iets dat voor jullie beiden interessant was].” Waarna je visitekaartjes, e-mailadressen of telefoonnummers uitwisselt en elk je eigen weg gaat.
Als je met iemand wil samenwerken, zorg je best voor een voortzetting van de conversatie of het contact. Een simpele mail met “Bedankt, het was leuk je te ontmoeten” is goed, maar het opvolgen van bepaalde interesses, zoals een hobby, reizen of een artikel dat jullie beiden hadden gelezen, is beter. Het toont dat je daadwerkelijk hebt geluisterd naar het gesprek en dat je oprecht geïnteresseerd bent.
(sjv) - Bronnen: Qz.com, Express.be
23 augustus 2014Sommige gedragingen zijn nefast voor het succes van een bedrijf of de eigen carrière. Wat een problematische situatie alleen maar erger?
Niet ingaan op een jobadvertentie omdat je niet aan de eisen voldoet? Met de juiste ingesteldheid hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Hoe dwing je respect af bij je medewerkers? Jobat komt op de proppen met volgend vijfstappenplan voor al wie op zoek is naar wat meer respect...
Iedereen heeft graag gelukkige en succesvolle kinderen. Maar hoe harder je iets forceert, hoe minder snel die droom werkelijkheid zal worden.
Succesvol zijn, hangt voor een deel af van je eigen ingesteldheid. Als je succes en zelfzekerheid uitstraalt, zal je sneller slagen. 13 tips!
Volgens business-strateeg en populaire spreker Dan Waldschmidt moet je je focussen op de volgende 19 vervelende zaken om succesvol te kunnen zijn …
In welke sectoren zijn flexi-jobbers alomtegenwoordig? En wie maakt het meest gebruik van de flexi-optie?
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.
Werken als zorg- of verpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis Antwerpen? Dat doe je in een warme teamsfeer!