Goede evaluatie biedt geen garantie tegen ontslag

Voor de meeste werknemers zit het jaarlijkse evaluatiegesprek erop en is de balans positief. Dat blijkt uit een bevraging van 4.014 werknemers door Jobat en Profacts. “Managers geven graag goede scores. Dat bewaart de rust en verlost hen van het begeleiden van minder presterende werknemers”, merkt Reginald De Lannoy van Hudson op.

26 februari 2010

Delen

Vlaanderen werkt. En blijkbaar nog goed ook. Van de meer dan 4.000 bevraagde werknemers beweren er negen op de tien een goede score gekregen te hebben bij hun laatste evaluatie. De meesten onder hen - 86 procent - beschrijven dit resultaat als ‘zoals verwacht’.

Grafiek: Welke score behaalde je op je evaluatie?         

De Lannoy fronst de wenkbrauwen bij zoveel heuglijk nieuws. “Je moet weten dat niet alle managers getraind zijn in het brengen van lastige boodschappen. Vaak bewaren ze liever de rust, want als ze iemand negatief beoordelen moeten ze die helpen of er negatieve gevolgen aan geven. Daarnaast ligt het in de menselijke natuur om bij de verschillende evaluatievragen nogal snel de middenscore te geven. Maar wat het juist betekent dat iemand ‘goed’ dan wel ‘gemiddeld’ scoort, is niet altijd even duidelijk.”

Gevaarlijk spel

Niet-kritische chefs vertimmeren een evaluatiegesprek al snel tot een waardeloos instrument. “Bazen die geen doelen durven opleggen, zorgen ervoor dat evaluaties hun doel voorbijschieten. Bovendien spelen ze ook een gevaarlijk spel met de werknemer. Een goede evaluatie kan valse hoop geven. Ik zie in outplacement dikwijls ex-werknemers die jaar na jaar schitterende scores kregen, maar die om andere redenen toch aan de deur zijn gezet. Denk dus niet dat je met een goede evaluatie niet in het vizier komt voor ontslag”, aldus De Lannoy.

“In de praktijk lopen formele en informele vormen van feedback vaak door elkaar. Dat komt omdat chefs zelden goed voorbereid zijn. De meesten worden nauwelijks gecoacht in het evaluatieproces. Ze worden ook maar zelden beoordeeld op de manier waarop ze iemand evalueren. Vaak nemen ze zo’n gesprek er dus gauw bij, tussen twee andere taken in”, weet De Lannoy.

Losse pols

Een vijfde van de werknemers heeft de indruk dat er inderdaad vooral vanuit de losse pols geëvalueerd wordt. En meer dan de helft van de bedienden is ervan overtuigd dat een evaluatiegesprek niet meer is dan een verplicht nummertje. Een mening die ook twee op de drie ambtenaren zijn toegedaan. “Dat is zorgwekkend, maar we zien gelukkig ook dat driekwart van de evaluatiegesprekken aan de hand van standaarddocumenten gebeuren. Anderzijds wil je als leidinggevende toch ook niet al te veel eieren onder je werknemers leggen”, merkt De Lannoy op.

> Bekijk de volledige resultaten van ons onderzoek (pdf).

(Tekst: ks - Illustratie: jvc) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.