Glutenvrije producten zitten, door bewezen gezondheidseffecten, in de lift

Pidy, de Ieperse producent van allerlei soorten bladerdeeglekkernijen, opende in het voorjaar een nieuwe fabriek waarin het uitsluitend glutenvrije producten maakt. Over enkele maanden wordt die productie-eenheid al uitgebreid. “De vraag naar glutenvrije producten neemt toe, en niet alleen bij mensen die lijden aan glutenintolerantie.”

24 november 2015

Delen

“De glutenvrije lijn kan snel en flexibel worden uitgebreid, en daarmee ook de werkgelegenheid.” (Thierry Dehaeck, zaakvoerder Pidy)

Glutenintolerantie, of coeliakie met een geleerder woord, zorgt ervoor dat mensen geen gluten verdragen en er hevige buik- en darmklachten door krijgen. ‘Gluten’ is een verzamelnaam voor eiwitten die in onder andere tarwe, rogge, haver en gerst terug te vinden zijn.

“Als voedingsproducent volgen wij uiteraard zeer nauw alle tendensen wereldwijd op,” zegt Thierry Dehaeck, zaakvoerder van de Ieperse bladerdeegproducent Pidy. “Wanneer we rondreizen, houden we onze ogen goed open. We luisteren uiteraard zeer goed naar al onze klanten. Vooral in Groot-Brittannië is er een toenemende vraag naar glutenvrije producten, en aangezien de Britse markt heel dicht bij die in de VS ligt, waar wij een fabriek hebben, denken we dat het marktpotentieel voor glutenvrije bladerdeegproducten erg groot is.”

Nochtans is het aantal mensen dat glutenintolerant is, relatief klein; naar schatting 1% van de bevolking lijdt daaraan. “Dat is juist, maar het is wel zo dat glutenvrije producten algemeen een positief effect hebben op de spijsvertering, ook bij mensen die gluten kunnen verdragen. Bovendien zijn glutenvrije diëten als afslankmiddel in opmars.”

Nieuwe flexibele fabriek

Pidy investeerde daarom 285.000 euro in een nieuwe fabriek in Ieper, een productie-eenheid die uitsluitend glutenvrije bladerdeegproducten maakt. “We konden deze niet produceren op de bestaande grote lijnen. Er is daar - omwille van mogelijk besmettingsgevaar - een volledig apart gebouw voor nodig. Eerst hebben we onderzocht of we die producten buitenshuis konden laten maken, maar dan doe je deels afstand van je technologie en knowhow,” zegt Thierry Dehaeck. “Daarom besloten we te investeren in een gloednieuwe productie-eenheid, met aparte machines, op onze site in het Noord-Franse Halluin.” Een slimme investering ook, want Pidy koos voor een ‘modulaire productielijn’: nu is die nog relatief kleinschalig, maar de lijn kan snel en flexibel uitgebreid worden naargelang de vraag.

In april van dit jaar ging de productie van de nieuwe glutenvrije producten van start voor de professionele food service-markt, zoals restaurants en traiteurs. Inmiddels loopt de tweede fase van de investeringen want vanaf volgend jaar gaat Pidy deze producten ook in kleinere verpakkingen aanbieden voor de retailmarkt, dus de particuliere consument. “De retailmarkt is potentieel vele keren groter dan de food service-markt,” merkt Thierry Dehaeck op. “Nu al is er vanuit grote retailers veel interesse in ons glutenvrije aanbod; zeker ook omdat wij voldoen aan de extreem strenge voedselveiligheidsnormeringen waar ook de retailers onder vallen.”

Voeding is complexer dan ooit

Omdat een volledig aparte eenheid nodig was voor de glutenvrije productie, creëerde de investering in de nieuwe fabriek ook extra tewerkstelling. “Momenteel werken daar zes mensen. Maar dat is, wat ons betreft, nog maar een begin. Het spreekt voor zich dat, wanneer de productie toeneemt, de werkgelegenheid daarmee gelijke tred houdt,” zegt Thierry Dehaeck.

Pidy blijft voorzichtig, maar verwacht wel een boost wanneer het volgend jaar zijn glutenvrije producten ook op de retailmarkt introduceert. “Op dit moment bieden we glutenvrije taartbodems aan, maar eens de trein loopt, is het meer dan waarschijnlijk dat er nog meer producten bijkomen en daardoor ook meer tewerkstelling.”

Met alle aandacht voor gezonde voeding, bioproducten, glutenvrije varianten en zo meer, is de voedingsindustrie complexer dan ooit. Dat hoef je Thierry Dehaeck niet te vertellen. “De voorbije jaren hebben we een hele evolutie gezien. Zo zijn al onze producten nu ‘niet-gehydrogeneerd’, wat betekent dat er minder verzadigde vetzuren in zitten. We hebben nu ook bladerdeegproducten zonder zogenoemde ‘transvetten’, en in onze recepten zit ook minder suiker en zout verwerkt dan vroeger. Bovendien engageren we er ons voor om GMO-vrij te zijn, dus dat we geen genetisch gemanipuleerde gewassen als grondstof gebruiken. Naast het gezondheidsaspect kijken we ook naar onze ecologische voetafdruk. Zo gebruiken we alleen getraceerde palmolie die afkomstig is van bestaande, gecontroleerde plantages.”

Een en ander zorgt ervoor dat de R&D-afdeling bij Pidy op volle toeren draait, want naast de ‘gezondheidsvarianten’ introduceert het bedrijf ook in het ‘traditionele’ segment voortdurend nieuwe producten en toepassingen.

“Wij bevinden ons nu in het drukste seizoen van het jaar. Het is hard werken, maar het loont; we kennen een groei van bijna 10%,” besluit Thierry Dehaeck. Pidy, dat is uitgegroeid tot de wereldleider op het vlak van afgebakken bladerdeeg, stelt in totaal 350 mensen te werk in Ieper, het Noord-Franse Halluin, het verkoopskantoor in het Engelse Northampton en het Amerikaanse Inwood.

(jd) – Meer info: www.pidy.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.