Gezocht: verbindende leiders

Astrid De Lathauwer, Algemeen directeur van Acerta Consult.
De Edelman Trust Barometer 2014 bevestigt opnieuw de trend dat mensen weinig vertrouwen hebben in de top van het bedrijfsleven of de politiek. Slechts een derde van de respondenten vindt CEO’s of politici geloofwaardig als woordvoerder. Waarin hebben mensen dan wel vertrouwen? In academici en technische experten, en ook in iemand zoals zijzelf of in een collega op het werk.
Astrid De Lathauwer
Astrid De Lathauwer, Algemeen directeur van Acerta Consult.

De vertrouwensbreuk ten opzichte van de zakelijke en politieke top heeft natuurlijk te maken met de economische crisis. Maar dat is niet de enige reden voor deze resultaten. De crisis heeft als een vergrootglas aangetoond dat de meeste politieke en zakelijke leiders vandaag een enorm deficit hebben aan verbindend leiderschap.

Management vs. leiderschap

Management en leiderschap zijn twee verschillende dingen. Management heeft te maken met vaardigheid en organisatie, leiderschap met visie en congruentie. Vandaag zijn onze leiders vooral managers. En in economisch moeilijke tijden bestaat het antwoord van de manager in het opmaken van een plan. Plannen worden bedacht door hele slimme mensen aan de top, meestal in beperkte groep, en blijken elkaar daarenboven in de praktijk nogal snel op te volgen. Reorganisaties, wetswijzigingen, belastinghervormingen, heel veel plannen op heel korte tijd. Besproken, beslist en gepland aan de top. Telkens een nieuw succesrecept voor een nieuw probleem.

Wat ze daarbij vergeten, is dat al die plannen en hervormingen mensen verschrikkelijk moe maken. En ook weerbarstig. Want wat gebeurt er als mensen met al die plannen geconfronteerd worden? Dan worden ze experten in het zich zo weinig mogelijk aantrekken van wat er boven hun hoofd bedacht is. Even onder de tafel schuilen, het waait wel over.

Chief Engagement Officer

Het is ongelooflijk hoe weinig politieke en zakelijke leiders vandaag de dag beseffen dat zij en hun basis totaal uit elkaar gegroeid zijn. De enige oplossing is die verbindingen terug te creëren. Volgens de Edelman Trust Barometer moeten onze leiders vooral “helder en transparant communiceren”, “de waarheid vertellen, ongeacht hoe impopulair die is” en “communiceren met de medewerkers”. Eerlijk, open en betrokken zijn dus. Lijkt eenvoudig, maar op dit moment vertrouwt het algemene publiek er nauwelijks op dat het topmanagement ethische en morele beslissingen neemt.

Operationele en financiële resultaten zijn niet meer voldoende om vertrouwen te bouwen. Van groter belang zijn betrokkenheid en integriteit. CEO’s moeten Chief Engagement Officers worden. Niet alleen moet een CEO drive en visie tonen, het oppakken van signalen, luisteren, zelfreflectie en connecties aangaan met klanten, medewerkers en andere stakeholders zijn even belangrijk.

(adl) – Foto: (bvdb)

11 april 2014
Anderen bekeken ook