Jobday: de spoorwegen

Geseind: traffic- en safety controllers

“Voor de jobdag in Gent schrijf je in vóór 9 mei." Litte Frooninckx, woordvoerder HR Rail

De spoorwegen beleven een grote technologische evolutie. Minder én grotere seinhuizen bedienen grotere regio’s, kleinere en verouderde seinhuizen verdwijnen. Goed voor twee nieuwe types jobs bij infrastructuurbeheerder Infrabel, waarvoor de rekrutering nu nationaal van start gaat.

Voor de werkzetels van Gent (dat de spits afbijt op 17 mei), Brussel (19 mei) en Antwerpen (20 mei) wordt speciaal een jobdag georganiseerd om traffic controllers en safety controllers aan te werven voor Infrabel. “Tot nu toe hadden we één enkele functie die zowel het regelen van het treinverkeer als de veiligheid omvatte”, zegt woordvoerder Litte Frooninckx van HR Rail. “Nu wordt dat opgesplitst in twee operationele functies. De traffic controller regelt het verkeer, ziet toe op het goede verloop van het treinverkeer en de aansluitingen en bedient de seininrichting. Stiptheid is de kerntaak van deze functie. Voor een safety controller staat veiligheid voorop. Bij een technisch probleem of een incident staat die in voor de nodige veiligheidsmaatregelen en voor de veiligheid op het terrein. Daarnaast neemt de safety controller bij werken aan de infrastructuur alle vereiste veiligheidsmaatregelen op het seinhuis. Door de functies op te splitsen, worden de doelen duidelijk gesteld en kan iedereen zich goed concentreren op zijn taak”, zegt Litte Frooninckx.

Technologische hervorming

Natuurlijk werken beide profielen nauw samen, maar toch is er een belangrijk onderscheid. “Klopt”, zegt Frooninckx. “Als traffic controller heb je een diploma hoger secundair onderwijs nodig, de safety controller is een bachelor. Allebei werken ze in een 3 x 8-ploegensysteem, ook weekend- en nachtwerk dus.” Kun je doorgroeien in deze functie? “Zeker. Je competenties zijn het belangrijkst”, zegt Litte Frooninckx. “Bij de aanwerving wordt erop gelet of je veiligheidsbewust bent. Een teamplayer en stressbestendig zijn, is ook belangrijk. Je moet goede beslissingen kunnen nemen, maar ook respect hebben voor regels en procedures. Je gedragscompetenties staan centraal. Er is een carrièreplan binnen deze rol, maar doorgroeien is eigenlijk vooral weggelegd voor gemotiveerde medewerkers met de juiste competenties. Uiteindelijk kun je zelfs traffic officer worden, dan ben je verantwoordelijk voor een hele seinpost.” Hoe de jobdag zelf eruitziet? Vooraf schrijf je in via de rekruteringssite www.despoorwegenwervenaan.be. Voor de jobdag in Gent doe je dat vóór maandag 9 mei. En verder? “Je krijgt een rondleiding in een huidige seinpost en een infosessie, waarna je alle schriftelijke tests aflegt. Het resultaat krijg je meteen, samen met een datum voor het jurygesprek. Dit is de eerste jobdag voor deze functies: een mooie kans om in een hypermoderne seinpost aan de slag te gaan. De volledige technologische hervorming van Infrabel is binnen enkele jaren afgerond, dus het zijn interessante tijden. Bovendien hebben de spoorwegen hoe dan ook mooie troeven als werkgever, met interessante jobs waarin je je persoonlijk kunt ontwikkelen. Bovendien biedt het bedrijf aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een grote werkstabiliteit.” En het spoorwegfamiliegevoel? “Dat bestaat écht”, besluit Litte Frooninckx.

Nog meer jobdagen

In Oost-Vlaanderen vinden er in mei nog meer jobevents van de spoorwegen plaats. Op 21 mei vertrekt er een ‘jobtrein’ voor de functie treinbegeleider vanuit Kortrijk, met stops in Oudenaarde en Zottegem. Op die trein krijgen de kandidaten een infosessie, waarbij ze de functie van treinbegeleider al direct leren kennen in hun toekomstige werkomgeving. Bij aankomst in Brussel-Zuid leggen de kandidaten schriftelijke tests af (in het gebouw vlakbij het station). Daarna horen ze onmiddellijk hun resultaat. Wie geslaagd is, krijgt dan een afspraak voor het mondelinge gedeelte.

(wdh) - www.despoorwegenwervenaan.be 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Overheid , Mobiliteit & transport , Jobs met toekomst

06/05/2016